|
|
|
|---|---|
|
Hade tänkt bygga en lite roligare morot på min 323'a. Är inte helt säker på vilket resept jag ska ha men det lutar åt något av dessa Alt. 1 *323 snurra *topp från 320 som skall portas *lagom liten turbo *kompressor från vw G60 *Megasquirt sprut *lb intercooler Tänkte försöka sätta kompressorn på samma sida som turbon och T:a in mig på samma tryckrör som turbon innan ic. hade även tänkt nån form av backventil så att luften skickas dit den ska. Det jag undrar över är kompet... Är inte 2,3 liters ganska högkompiga?? Blir det bättre med 320 toppen? Vilka kolvar är att föredra om man ska byta dom?? Alt. 2 samma som ovan fast med 325 snurra. Vilket är bästa alternativet för att sänka kompet i den med både funktion och bra pris i åtanke? vad tror ni?? Hur skulle ni gjort? Nån som har erfarenhet av både turbo och kompressor? tacksam för tips ///DIEZEL POWER | |
|
Hajar inte riktigt varför du ska ha en "lagom liten" turbo om du ska ha kompressor. Anledningen med kompressorn är väl att kunna ha den som komplement innan turbon börjar att ladda. Och med en liten turbo så börjar den ju att ladda hyffsat tidigt, då känns arbetet med kompressorn lite overkill. Skaffa en übertiurbo och ladda på nå in i helskotta, och använd dig av kompressorn tills turbon börjar att ladda. Beräffande G-laddern: G-laddern är en riktig skitkompressor enligt mitt tycke! införskaffa en riktig skruvkompressor. Gällande 325 block och 320 topp så skulle jag satsa på M42B18 kolvar. det är ett ganska lyckat recept. Tror att Ticco kör på det. portad topp så borde det ge dig runt 8.0 i komp. Jag är inte riktigt 100 på det, men sök på ticco så kan du säkert läsa om hans motor nånstans. Annars så behåller du 325 toppen och köper en MLS packning från PPF. ställbart kamdrev och låter motorn vara orörd. Syns i garaget Danne! ;-) //Kalle |
|
|
Ang. IS kolvar: Länk "blao is the name of the game!" |
|
|
Jasså du Kalle, du tycker att jag ska ladda mycke =) Jo visst e d kul men skulle ju vilja att det höll ett litet tag iaf... Har luskat runt lite själv och fått höra att vad beträffar kolvar, så är de från m50 vanos att föredra. De är hållbara och sänker kompet. Komressorn ja... Är inte g-lader nå bra?? Är det nån som har nå erfarenhet?? Kanske ska satsa på en fin eaton kompressor..?? Men tanken med G60 snurran va att den är liten enkel och billig..Kan tänka mig att en Eaton e DYR!! Du ska väl köra med Megasquirt?? Men hur ska du gö med tändningen?? ///DIEZEL POWER |
|
|
Jag vet inte vad kompressorer eller din tilltänkta G-lader kostar men här är en skruvkompressor som verkar prisvärd: Beskrivning: Autorotor 3150 skruvar upp till 500Hk, ej insug. Mycket fint skick. Pris: 7500 kr Tel nr: 044-70666 Hem Email: hansbi.persson@utb.kristianstad.se Stad: kristianstad Länk "Nackdelarna är många. För det första är en kompressor svindyr! Mycket dyrare än en turbo. Sen så väsnas dom nåt hemskt. En bra intercooler är också ett måste för kompressorn alstrar grym värme. Livslängden är mycket sämre än på en turbo också. Jag kollade vad en Autorotor skruvkompressor skulle kosta som skulle tänkas passa på min bil, 20000.- !!! G-Lader som VW´s kompressor heter är billigare, ungefär hälften tror j" Länk Mvh |
|
|
Du får ladda precis hur mycket du vill! :-) Men varför använda kompressor om du ändå tar en liten turbo och har fullt laddtryck redan vid typ 2000 rpm? Då känns kompressorn realtivt blodig emot vad den kommer att prestera på ditt bygge. Beträffande G-laddern så surfa in på närmaste folkvagnsforum och läs om den. |
|
|
rob: Det låter som ett helt okej pris för en kompressor! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.