|
|
|
|---|---|
|
Dax för olje byte och har alltid kört efter serviceindikatorn ca1500mil. Duger det med Agrol Spectra API SL/CF, SAE 5W-40, ACEA A3/B3/B4, VW 502.00/505.00, MB 229.1, BMW, Porsche. eller ska köra på deras dyrare olja. Agrol F1 Zenit SAE 0W/30; API SL/CF; ACEA A3, B, B4; VW 502, 503.01, 505.00; MB 229.3; BMW LL-98. Eller har ni någon annat tips,jo jag vet att det finns skrivet en hel del om oljor här på forumet. Men hittade inte så mycket om Agrol F1 Zenit "Riktiga män luktar diesel" | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Agrols spectra duger gott och väl. (men BMW har inte godkänt deras olja trots att det står BMW på Agrols förpackning) ///MVH Hasso Länk |
|
Men bör jag byta oftare typ efter ca 700-800 mil och strunta i serviceindikatorn. Om jag kör med en olja som inte är BMW godkänd eller longlifeklassad av BMW. "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Ett annat tips är Mobil 1 0W-40 som kostar ca 450 kr för 4 liter på MECA. Mobil1 0w-40 är API SM/CF - klassad vilket är den högsta klassningen. Dessutom BMW LongLife 01 godkännd. bl.a. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Annars finns Mobil 1 5W-50 för 389:- på EKO-hallen samt på Ullared (finns även Shell Helix Ultra) för runt 300:- om jag inte minns fel. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
Proctologist |
Har kört 400 mil nu med Agrol spectra 5w40 bytte innan vintern, är väl nöjd med den oljan, men det verkar som min bil e39 523:a 00:a tickar då den blir riktigt varm med den oljan. Vet inte om det beror på oljan eller någe annat, den är tyst och fin då den är kall bilen tills den blir riktigt varm då kommer det tickandet smygandes, (konstigt) Har Valvoline i garaget tänkte byta till våren och se skillnaden mellan dessa oljor då, främst då motorn är varm och jämföra tickljud.. |
|
Här i luleå kan man köpa en 4 liters dunk Mobil 1 5-50 för 319 kr. auto ojanperä heter företaget. K-rauta i stan har en 4 liter mobil 1 5-50 för just under 300 kr ojanpera finns på nätet. mvh Isobarik |
|
|
Testade Rustas helsyntetiska 5W40-olja i Mercan (200TE, T124 -93). Länk (bilden visar fel dunk, helsyntetiska oljans dunk är "guldfärgad") Den oljan är även BMW LL-98-klassad enligt etiketten. Verkar vara ett tyskt oljebolag som tillverkar den (finns många tyska oljebolag som många inte har hört talas om, men som själva säljer mer olja i tyskland än vad t ex Mobil säljer i Sverige!). I vilket fall har jag nu kört ca 750 mil med oljan och motorn går fortfarande tyst och fint...kommer att använda samma olja igen om 250 mil! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| krauta tog 349 kr för mobil 1 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.