AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
516

Svart olja

Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Hej alla glada! Undrar liksom en sak. Oljan blir fort svart efter oljebyte, är det vanligt eller är det nåt fel? Har en 316 -89 E30, kör med mobil (halvsyntet).

E30 Rulezzzz
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Lite av den gamla oljan finns ju alltid kvar och blandar sig med den nya.
Byt med lite kortare intervall framöver så brukar den se fräschare ut även när den har "gått några mil"..

Du kan också vara lite mer noggrann när du byter, att du verkligen får ut allt av den gamla oljan. Du kan ju spilla på nån deciliter när du har pluggen urskruvad, så försvinner den lilla skvätten av gammal olja ur lättare. Men som sagt, lite gammal olja ligger ju alltid kvar.

Mvh
Anders S.
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Oljan brukar bli svart om man kör långt mellan bytena på en gammal bil, oljan innehåller ju "tvättmedel" som rensar motorn å då blir ju oljan svart.... Gör ett par byten med kort intervall så ska nog oljan bli finare!

//Tobbe

No risk no fun!
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Beror även på hur ren motorn är inuti, alltså hur oljebytena skötts tidigare. Dessutom visar det att oljan gör sitt jobb, oljan ska ju transportera bort skiten i motorn.
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Oljan har alltid bytts av bmw, bara sen jag haft bilen började jag byta olja själv. Kollat på kvitton så att jag bytt med samma intervall som förut.

E30 Rulezzzz
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!Charlie_don
Hur fort?
Jag menar att det är fullt naturligt att oljan blir svart efter låt säga 100mil.
De visar bara att oljan fungerar som det är tänkt,dvs renar motorn.
Det är ju klart att bytes intervallerna påverkar snabbheten i "svarthetsgrad"....
Mao inget att oroa sig över.
Men som tidigare sagts byt olja och filter ofta det är bara nyttigt för maskinen.
Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.