|
|
|
|---|---|
|
Har en E46 328ia och har hört att det är en stor skildnad efter man programmera om chipet.. vad säger ni? någon har med en E46 gjort det? om så vem gjorde det och hur mycket gav du? | |
|
Testa sökfunktionen och skriv chip, chipp så kommer du få svar på dina funderingar. Kortfattat så kommer det inte bli någon skillnad |
|
|
Det ör oftast mycket snack och liten kunskap runt dessa frågor. Dem flesta brukar svara att det inte ger någon skillnad, men igentligen har folk ingen aning. Det finns många som har bänkat med goda resultat. Dock är det dumt att tro att det ska ge 40-50 hk som det kan göra på en turbobil. Men 10-15 hk ska gå att få ut. Dock är olika motorer olika mottagliga för den här typen av ingrepp. Och om det är värt pengarna är upp till var och en att bedömma. Här är en länk till en bänkning som ger 18 hk extra med chip + filter. Länk |
|
|
Lexcom som du säger är det mycket snack angående chipp och jag har ingen aning om det ger fler eller färre hästar men jag har själv haft en e46 328 som jag chippade och märkte ingen skillnad på den bilen. Om man skulle bänkat bilen innan och efter så kanske det skiljer +-5-10 hk, vad vet jag men då jag inte kände någon somhelst skillnad tycker jag det är att slänga pengarna i sjön. |
|
|
Jag har chipat min 535 och ja tyckte det var värt pengarna de kanske inte vart så mycket skillnad men körbarheten vart klart bättre behöver inte tryka på gasen knapt när man ska iväg. Känns som men vart snabbare vid starten och så drar den mindre bränsle. No Turbo shit - Just real power |
|
| Det som är att rekommendera är att mappa istället för köpa ett färdigprogrammerat chip. Blir alltid bättre resultat. Är dock dyrare. | |
|
hej guys! har varit in kontakt med många olika företag igår. priset ligger allt från 2500 - 6000:- och allt från 12 - 18hk men en sak som var rolig var att alla var överens om att min bil går inte att chippa rak av. det sitter en start spärr på chipen. så det kommer att mappas om istället. då ger det omkring 17hk. har redan sätt i en grym sport luft filter + NGK laser Platinum tandstift. min huvudsaken var för att få motorn att gå lite mer smooth. det finns två "flat spots" på dem flesta E46 328 mappning. jag har kört en bil nu som är om mappad och jag kan lova det var en skildnad. speciellt på lägre värv... de också skulle ta bort den där "top speed limiter" men vem fasen kör 250km/h ?? inte jag iaf... det ser ut att den företag som ska göra det kommer att kopplas upp bilen till en dator och "bänka den" för att få en anpassad mappning. no two cars are the same.. sa han till mig. nu är det bara att köra upp till Stockholm från Blekinge.... fin 5 timmars körning:) |
|
| Härligt. Sriv hur det gick när det är klart så att vi får höra resultatet :) | |
parolof |
har du satt i sportfilter utan avskärmning så blir det ju plus minus noll när du är klar med mappningen;-) |
|
insats filter från Speedline i USA.... de e gryma... tror det ska ge lite extra ( +4hk) men en sak: det låter lite mer när jag tryck ner gasen :) rak 6:or ...... ooooooooo mamma! |
|
|
tja kul, jag funderar också att chippa min 328 e46-98. har du några länkar till denna företag där du ska mappa bilen och där du har köpt filtret, är du schyst. |
|
svintoleffe |
¨Till alla läs detta. Länk Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Som vanligt så säger dom som INTE chippat att det är helt värdelöst och bortkastade pengar? Samtidigt som dom som faktiskt HAR chippat säger att det blir en viss skillnad... jag blir så trött... Men alla är skrämmande överens om att det går att chiptrimma turbobilar? Eller hur? Så varför i helvete skulle man inte kunna chiptrimma (läs istället --> OPTIMERA) en sugmotor? Visst, skillnaden kommer aldrig att bli lika stor, den som påstår det ljuger. Detta eftersom man inte har den brutala parametern "laddtryck" att leka med. Men ca 10hk OCH lägre bensinförbrukning (när man kör lugnt) får man definitivt, enbart pga att laborera med tändning och bränslekvalitet. Prova att köra en chiptrimmad turbomotor på 84 oktanig soppa från Azerbadjan, så förstår ni genast att biltillverkarnas motorstyrning ALLTID är en kompromiss för att få ut X antal hästar, under de flesta omständigheter som de kan förutse... Det är hyffsat lätt att justera för: Sverige... 98 oktan... landsväg utan alp-backar... vårt klimat... och alltid med i princip samma höjd över havet... Och ja, jag har chip. Så nu är det fritt fram för tvivlarna (oftast utan chip) att framföra sina teorier... |
|
|
ni som har chippad er BMW skriva gärna vem som har gjort det! speciellt om de kan fixa en 328 E46 |
|
|
och rille330.. jag håller med dig... jag tror 17hk skulle kännas! problemet jag har nu är bara vem ska göra det... det finns otroligt skildnad i pris mellan olika företag.... vill inte bara vem som helst in o pilla med min bil.. |
|
|
Super Dave: Varför skulle dom ta bort toppfartsspärren på din 328iA när det inte en existerar en sådan på din bil?? Tycker det låter som att dom inte vet vad dom snackar om. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
på en E46 finns ett spärr på 250 km/h men ärlig talat.. men bil troligen nå inte 250km/h de ta bort spärret för att många i england och USA installera en CAI (closed air induction) och supercharger.. då hämnar min bil på 410 hk och då kommer man lätt över 250 km/h... men jag tycker mest viktig är 0 -130 km/h just den där mellan registriet.... |
|
|
E46 328 är inte elektroniskt begränsad vid 250. De är bara 330 och M3E46 som är det. E46 328 har en toppfart på 240-242 km/h. Där begränsar aerodynamiken/motorkraften alldeles naturligt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: snygg sida om din bil.. borde lägga upp min... har en ratt gyrm 328.. jag tror på dig.. det är varför jag skrev ovanför... jag kan inte allt bara vad jag läser... och som du vet det finns en HEL DEL angående vår bilar... jag tror med min M3 paket runt om går det lätt att hantera bilen över 250... men som du säger motorkraften stoppar detta. du har inte trimmat din bil? vad tycker du? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.