|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en 320ia 00a och kör bara 98. Tycker den går bättre och reagerar mycket bättre vid gaspådrag.Dricker mindre bensin också. Är det bara jag som känner stor skillnad.På nyare bilar ska det väl vara bätter att köra med 98 eller?Har sett att många inne på forumet med nyare bilar kör 95. BMW FOR LIFE | |
|
Jag känner av skillnaden mest när man ligger på motorvägen, liksom den svarar snabbare på gasen och sen att den drar lite mindre bensin också Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
98 oktan i sverige och 100oktan i tyskland. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Undrar om inte mycket är placebo-effekten ändå? Man upplever att den går bättre bara för att man tror att den skall göra det? Jag kör på 98 i Alpinan, enbart för att det är det som Alpina rekommenderar, hade de inte rekommenderat något vete sjutton om jag använt 98... det är ju ändå ganska mycket dyrare /Marcus |
|
Ug-Lee |
Det är mer energi ju högre oktantal. därför kan din bil dra mindre och kännas rappare, att den kan dra mindre jämnar ut prisen på de olika oktanen. |
|
Jag kör på 95-oktanigt. Provade att tanka Z3an med 98 inför en långkörning för ett par veckor sedan men märkte ingen skillnad alls. Snittförbrukningen hamnade på ca 9,9 l/mil som vanligt. /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
| Verkligen ingen "placebo-effekt" Om inte snittförbrukningsmätaren ljuger. Motorn jobbar väl också mycket lättare för att den förbränner lättare och i och med det slits minde.. | |
|
Jag körde en 528iA -00a 160Mil i tyskland nu för ett par dagar sen på 0,88 (100 oktan). Det var ingen snålkörning och vi var en bra bit över 200 vid ett flertal tillfälle samt satt i kö vid två tillfälle. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Ug-Lee: det är inte mer energi i bensin med högre oktantal. Däremot så kan nyare motorer med knacksensor ställa om till aggresivare tändning när man kör med 98-oktan. Detta eftersom 98-oktanen tål högre kompression innan den detonerar. På äldre bilar finns således ingen anledning att köra med högre oktantal än som står i instruktionsboken (Vilket i BMWs fall ofta är 98-oktan) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Alltid 98 oktan! Min: Länk |
|
|
Kör även jag på 98 av samma de skäl som J.Dredd skrev |
|
|
Om jag inte minns helt fel kör SuperSport 600 hojarna på blyfri 95 handelsbensin. Trots att det är tillåtet med 98. |
|
| Jag kör 98 oktan. Prisskillnaden är inte sån att jag bryr mig när jag tankar direkt. | |
|
Kör oftast 95 oktan... har provat 98 vid några tillfällen men dock inte märkt nån direkt skillnad! //Niclas Pärlan Länk |
|
|
Har inte exakta siffrorna i huvet nu men det skilljer väl kanske ~20 öre / liter mellan 95 och 98? På en 60 liters tank gör det 12 kr vilket inte jag bryr mig om vare sig bilen verkligen går bättre eller om det är placebo :-) |
|
| Spiller alltid i 98. | |
|
Hej Hopp. Kör också på 98 oktan i min 540-02. Tankar på Jet och gjorde en snabb beräkning: 95 oktan 10,44 X 70 liter (i min tank)= 730,80 sek resp. 98 oktan 10,74 X 70 liter = 751,80 sek. Således är skillnaden för en tankning på 70 liter endast 21 sek, det tycker jag det är värt:) Vh/ Kermit. |
|
|
Alltid på 98 i alla mina fordon som allihopa går bättre på 98. För många år sedan jobbade jag i Uppsala, låg då och pendlade mellan Klippan och Uppsala en gång i veckan. Hade företagets Volvo 745 och körde med. Testade lite med att köra på 95 och 98. Just denna bil drog så mycket mindre bensin när jag körde med 98 oktan att det lönade sig att köra på 98 istället för 95. Fredrik M |
|
|
98 oktan, 9ggr av 10. |
|
| E85 liger på 105 oktan | |
|
Immer 98! Mvh, /Wille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.