AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.194

Servade min E46-a själv(inspektion II), något mer man bör göra?

Sida 2 av 2
E4
11
E46
320i sedan E46 -99
Alltså reseta service indikatorn.

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
funkade klockrent för mig med, tackar för tipset Bole :)
bole
vassego alltid roligt att hjälpa

---
Min:
Länk Länk
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Tack för tipsen samt bilderna .....

BMW M-POWER
bole
PS: En sak till angående service på BMW

Har ett antal polare som jobbar på olika verkstäder, blandannat BMW(malmö) SAAB/OPEL(sthlm) och ALLA säger att de som utför servicearbeten är i regel de som kan minst om bilar dvs de yngsta på jobbet. Har varit par ggr o utfört väldigt enkla saker, tex bytt kamaxelgivaren osv på BMW i Vällingby. Där finns en medelålderskille som kan ganska mkt om BMW, sen finns d par yngre killar som inte kan så mkt. Det "lilla" kamaxelbytarjobbet föll på den yngsta av dem, och visst bytte han givaren men efter ett tag så märkte jag att bilen började läcka olja, åkte till en GDS själv och plockade isär givaren(har innan köpt en packning till den) och har noterat att han inte ALLS lagt in en packning(det SKA finnas en). Sen har jag åxå hört att oseriösa(yngre) bilmek flyttar de "bättre" grejjerna till sina egna bilar och de sämre till kundernas. Det sissta vet inte jag om det är sant, antagligen förekommer det men i mindre skala men skäl nr.1 gör att jag ogärna låter någon annan göra jobbet då jag själv(och det är inte svårt bara man ungefär vet hur) kommer att göra det mycket mera utförligare. Sen har man åxå skäl nr.2 ... o skäl nr.3 är jo att man vill "lära känna" sin bil i processen. Återigen syftar jag bara på de enklare grejjerna alltså service o dyl. Mer avancerade grejjer har inte jag någon expertis på, dock har jag själv bytt bärarmar och installerat mp3-cd-växlaren i bagaget men det finns säkert saker som är mycket svårare än det.

MvH

---
Min:
Länk Länk
bole
från att vara en datanörd som inte kunde något om bilar alls så har man långsamt förvandlats till någon som faktisk har en idé hur bilen funkar och vad man gör om det strular till... En rolig sak som hänt mig var att precis när jag köpte bilen hade den kanske i 3 månader, så åkte jag ganska fort ner t malmö från sthlm på E4-an på en sträcka ganska tidigt på morgonen utan nån trafik så "testade" man lite farten o kom upp i över 220 så blev det nå knas med termostaten, den gick åt det blåa så jag tänkte väl att nåt måste ha gått sönder. Så stannade jag och kopplade mig via min handdator mot autopower.se och kunde sedan via sökmotorn lätt identifiera att det rörde sig om termostaten som pajjat, ny del inhandlades och byttes redan samma dag, dock ej på bmw utan på mekonomen där jag fick pröjsa 200kr +50xtra som jag gav till bilmeken mot 1000spänn + 500för delen som BMW ville ha

Slutsats:

Autopower och dess användare har bidragit till en stor del att mitt tekniska kunnande har ökat markant, men även all litteratur i form av ETK, TIS och EBA men även böcker som Haynes E46 manual osv.

Så tack ska ni ha allihop

---
Min:
Länk Länk
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
hmmm, jag håller med dig fullständigt bole när det gäller bilverkstäderna, har polare som jobbar på bmw's verkstäder o man får höra mkt som andra inte vet :-)

o alla bmw fantaster på denna sajt är guldvärda

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.