AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.195

Servade min E46-a själv(inspektion II), något mer man bör göra?

Sida 1 av 2
bole
Nu har jag själv gjort en inspektionII på min 323-a E46-a

Har bl.a bytt

Tändstift samtliga (till NGK)
Olja
Oljefilter
Bränslefilter
AC-filter
Luftfilter

Har åxå själv resettat serviceindikatorn, man ska bara koppla ihop pin 7 med pin 19 i DIS-anslutningen(rund grej med lock på sitter under huven på passagerar sidan) och det gick, nu är det istället 25 000 km tills nästa oljebyte.

Nu undrar jag om det är något mer man bör ha uppsikt över? Typ vad är viktigast att kolla slitaget upp på?

Ska man byta olja i bakaxeln?
Ska man byta olja i växellådan?

Kom gärna med synpunkter hur ni har/hade gjort.

Tack i förhand

---
Min:
Länk Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Varför inte lämna in bilen för att få det gjort på en så pass ny bil?

bole
Vill helst göra det själv, då lär man sig mer och det är inte alls så svårt om man nu får tillräckligt med information. ETK, TIS och EBA skivor har hjälpt mig en hel del

---
Min:
Länk Länk
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Bole: Har du ett schema får "pinsen" i DIS-anslutningen, kanske en mer utförlig beskrivning över hur man gör? Har nyligen servat min och det vore fint att kunna resetta serviceindikatorn också.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Kanske inte det svar du väntat dig men JAG tycker du ska byta olja i både vxl.lådan + bakaxeln...
Finns kanske inte upptaget i serviceboken att det ska göras vid ditt nuvarande miltal, men om du nu är lite tveksam när/om det gjorts tidigare så byter du dessa oljor,kostar nästan "ingenting" i sammanhanget och så känner du dig nöjd att det är gjort också :)

Mvh Janne.
bole
Tack Janne

frågan är om man nu ska alls byta olja i växellådan och bakaxeln...på tidigare modeller så brukade man byta dem vid vissa servicetillfällen men jag är inte säker om man nu ska alls göra det på en E46-a

---
Min:
Länk Länk
E46 har longlife oljor som skall tåla bilens livslängd i bakaxel och växellåda. Filled for life kallar dom det :)

Jag kommer byta dessa oljor på min bil vid 8-10 kmil om jag nu har kvar bilen så länge.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
88
super dave
bmw 328iA 1998 e46
lägg upp en länk till ETK TIS och EBA har en 328ia E46 som jag skulle kunna göra lite service till själv...

att byta växel låda olja är inte lätt... speciellt på en automat... du måste byta filter med..

hur svårt var det att byta bensinfilter?
bole
ferlin Javisst länken hittar du här, gäller bara äldre E46or alltså pre-facelift, faceliftmodeller kan man nollställa på annat sätt.

kolla länken

Länk

---
Min:
Länk Länk
Visa användare
88
super dave
bmw 328iA 1998 e46
jag ska byta min om 500 mil... men då hittar jag en billigt service ställe... BMW vill ha 2750:- uh...
bara så du vet det inget olja som är livstids olja... bytt grejen om du är osäkert.. better safe than sorry
bole
super dave det va enkelt att byta bensinfiltret, iofs måste du hissa upp bilen ordentligt räcker inte bara att få upp den på nån pall lr så... dock fick jag mig en dusch när ca 1l bensin började spruta från motorn. Du ska inhandla bensinfiltret och 4 stycken klämmor, inte kul att använda de gamla rostiga. Först ska man demontera skyddet som sitter ovanpå bensinfiltret, man måste vikan den lite så att man får plats sen är det bara att ta bort den och sätta in den andra...ganska enkelt

TIS och EBA finns ej på nätet, cd-skivorna har jag hittat via polare utomlands.

---
Min:
Länk Länk
bole
PS : super dave, köp först ett bensinfilter och sen kolla under bilen, du lär snart identifiera bensinfiltret som sitter under ett skydd, man kan se en glimt utav den, sen är det bara att ta bort den. Förvänta dig en dusch som sagt

---
Min:
Länk Länk
bole
Ang TIS så innehåller den ALLA installationsanvisningar med bilder och allt till varenda liten del på bilen. EBA använder jag mest som guide till eftermonteringar, tex cd-växlaren osv

---
Min:
Länk Länk
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Bole:

är ac och kupe filter samma sak?
jag brukar oxå serva min bil själv, fast nu undrar jag hur har du bytt ac eller kupe filter?

vart sitter bränsle filtret exakt?

mvh Gino

BMW M-POWER
bole
ac och kupefilter är detsamma ja..det handlar alltså om en mikrofilter som filtrerar partiklar in i bilen vad jag förstått...när man byter den bör man även kolla om de 2 hålen som förser bilen med luft inte är täppta(ett hål var täppt hos mig av damm osv) som jag dammsög.

Brenslefiltret sitter under bilen, bakom ett skydd, precis där växellådan och kopplingen ligger.. om du köper ett nytt bränslefilter och kollar på den, den ser ut som en metallcylinder, då kommer du lätt att identifiera den som sitter på din bil, kolla om det går några gummislangar(bränsleslangar) till den, det var lätt att hitta för mig iaf bara om du hissar upp bilen.

Jag ska även byta olja i växellådan och bakaxeln i veckan.

Här har du hur man gör med kupe/ac/mikrofiltret

Länk
Kom ihåg att rengöra hålen på bild 5

Diffen finns på
Länk

och växellådan på
Länk
rekommenderas RedLine olja
Länk

MvH

---
Min:
Länk Länk
bole
Vad jag undrar är om man nu måste byta några remmar/fläktremmar tex till ACn, generatorn och dyl? Hur identifierar man om dessa ska bytas?

---
Min:
Länk Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
När man ska byta bensinfiltret så gör man soppaslangarna trycklösa genom att rycka säkringen/relät till bränslepumpen med motorn på tomgång.

bole:

Att byta olja i växellådan ska göras om man vill slippa byta växellåda så småningom... =) kör bilen ordentligt varm typ Sthlm - Märsta - Sthlm så att växellådsoljan blir varm och stänker runt i lådan så att all skiten hamnar i oljan, åk in till OK och byt.

Se till att du får upp den övre påfyllnings/kontrollhålet först, annars står du där med en växellåda som du inte kan fylla på olja i... sen skruvar du loss den undre avtappningspluggen.

Köp oljan från BMW, dyrare men säkert.

Bakaxeln har inte samma slitage som en växellåda, men det skadar inte att byta på den så småningom också.

Mvh
bole
rob ja det e något jag tänkt göra..hade problem med min 323-a som gick hackigt, bytte tändstift och luftfiltret som va ganska smutsigt och bilen började direkt gå bättre. När jag sedan bytt bensinfiltret...började den gå som en dröm

Ang bensinet så rann det ut typ 1 liter tror jag men det gjorde inget, d värsta är att man fick sig en dusch :) men det e ibland härligt att lukta bensin :)

Ang olja från BMW, så är den av typ Esso ATF LT 71141 , kostar en hel del på BMW, går att köpa billigare på Audi/VW verkstäder.
Vettefan om man ska byta till RedLine då...skillnaden är säkert försumbar.

---
Min:
Länk Länk
bole
En grej till

är det någon som vet hur man rengör bensininjectors? Rengör man med nån insprutrengörare eller kan man rengöra dem fysiskt också?

---
Min:
Länk Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag hade Redline MTL på 735, funkade klockrent!
E4
11
E46
320i sedan E46 -99
Tackar för Tipset!! Funkade kanon på min 320 99:a

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.