AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
650

vad har hänt med mitt slutsteg?

kr
80
kruz_power
318I - 88
Hur har det blivit så här. kom ut på morgonen och öppnade skuffen så bara rök det där.
vad har gått snett.
allt var rätt kopplat

C:\Documents and Settings\Månsson\Skrivbord\Chrille\P101000564.JPG

• BMW • Team PuffSpin Racing •
♥ BMW - Körlek vid första bakvagnskastet ♥
kr
80
kruz_power
318I - 88
hur lägger jag in bild?????????????

Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Du måte ladda upp din bild nånstans på internet, o sen länka ifrån där!

" BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk
kr
80
kruz_power
318I - 88
hur????

Z0
39
Z0lid
BMW 525d xDrive -2014.
BMW 525i E61.
Länk Där kan du ladda upp bilder! sen lägga in länken här!
kr
80
kruz_power
318I - 88
http//C:\Documents and Settings\Månsson\Skrivbord\Chrille\P101000564.JPG

Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
om allt är rätt kopplat rycker inte stegen...

** Live Fast - Die Young **
Om steget är helt nytt så kan en del ryka när en form av "klet" bränner fast över en del kretsar.

Ett utav mina kraftiga steg gjorde så, ska tydligen vara så enligt återförsäljaren.

Men är ditt steg stendött?
kr
80
kruz_power
318I - 88
ja så dött det kan bli.
det har ju brunnit i det. kretskortet är rätt svart... inte många kretsar är hela.
och jag lovar till 100% det var rätt kopplat.
bilen var ju inte på men det måste ha blivit överspänning i att eller nått??

Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
överspänning... hmm det kanske inte klarade lasten från högtalarna.. hade en polare som köpte soundstreams värsta kromade pjäs för 10lax & det skulle lätt klara 0.5ohm men det klarade inte ens 1ohm.. hela skiten blev så varmt att lödtennet smälte & kortslöt hela steget!.. så nu kallar vi märket Smokestream!! så visst det kan vara rätt inkopplat! Vad var det för slags steg??

Det ligger ju fast B+ på steget hela tiden, även när stereon är avslagen. Fel uppstår ju som bekant på all möjlig elektronik då och då, inte bara när man använder grejorna. Nånting i stegets nätdel har börjat dra ström pga fel och sen blir det ofta som i ditt fall. Eftersom man måste säkra så högt ( du hade väl säkringar så klart...) för att klara normal drift så har man inget skydd mot dylika smygare i elektroniken.
CoSmoZ: Skall lätt klara 0,5 ohms last? Du skämtar så klart, inga steg klarar t.ex 4st 4 ohms parallella laster eller vilken slags högtalare du nu hade. Det en sak med att klara 1 ohm teoretiskt men en högtalarlast arbetar inte med en konstant impedans när man spelar i den, den åker både uppåt och neråt.
Man borde t.ex aldrig ansluta lägre än 4 ohms last på ett steg som garanterat håller för 2 ohm (vilket är ovanligt). Nu tänker jag inte på vad tillverkarna skryter om i broshyrer osv utan verkligheten.
0,5 ohm eller 1 ohm är rena kortisen, har aldrig förstått varför folk
strävar efter steg som klara låg impedans. Det är ju knappast nåt kvalitetsmått, det blir ohyggliga strömmar och påfrestningar i både kablar och komponenter, det blir svårare att kontrollera det hela. Visst blir det teoretiskt en högre dämpfaktor, men till priset av vad? Högre effekt? Knappast, men ofta blir resultatet som beskrivs ovan.

FP
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Folke.. jaha!.. men nu är det så att vissa steg ska lastas ner för att leverera pulver!.. jag kan ta mitt RF Power steg till exempel.. det lev 1x25watt i 4ohm tror ja de var & när jag mosade på 12st 12" på det steget låg siffran så mycket högre än 25watt du kan ju ta & räkna ut vilken last steget hade..

Jag kan ju säga att det aldrig gick sönder & brann...
jag har nog alltid anpassat lasten till effekten.. får man ut mer effekt vid 1ohm än 4ohm så lägger jag lasten vid 1ohm

DD säljer högtalare men olika ohm klasser så att man får ut max av steget sen finns det ju dom där accumach burkarna som jag hade som oxå fixade till lasten & mer effekt ur stegen..

Jag säger inte att det är bra.. men dom flesta steg jag använt har det blivit mer power vid lägre laster!.. men det är helt beroende på steg.. mitt Orion NT200 skulle jag aldrig lasta ner tror ja! .. sa jag att dämpfaktorn ligger på 1000+ på det steget!.. hur många har det idag??

Visst. Men effekt är betyder ju inte allt när det gäller ljudkvalité, även om man kan tro det när man läser broschyrer. Teretiskt ökar effekten på alla slutsteg när man hänger på lågohmigare last, en del steg klarar det bättre, andra sämre. Men det går ju alldeles utmärkt att leverera lika hög effekt vid t.ex 8 ohm som vid 1 ohm, bara att höja spänningen ut, och eftersom strömmarna blir mera hanterbara blr oftast stabiliteten bättre.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.