AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.160

Vad kan "tjutet" vid kallstarter bero på?

19
29
1967
316i touring -92
Hallå! Jag har en 316i -92 touring e30 som vid kallstarter "tjuter". Det försvinner efter cirka en minut och är inte särskilt högt men otroligt störande. Jag har bytt samtliga remmar och spännt dessa efter konstens alla regler. Jag har också bytt vattenpumpen, som jag trodde var felkällan, men problemet kvarstår. Ljudet påminner om en slirande fläktrem men inte riktigt lika högt och det försvinner som sagt efter en kort stund. Bilen har gått 20 000mil och problemet har funnits i cirka ett år. Jag har även fyllt på vattenpumpssmörjning, innnan pumpbytet, men ljudet är fortfarande kvar. Vad kan det vara? Är mycket tacksam för svar och tips.
Generatorn får bli min gissning. Ett lager hade skurit i en e36 325s generator som i hade i familjen för någhra år sedan. De skrek något förskräckligt i någon minut tills lagret fått upp värmen. Sen blev det nästan tyst.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Lundqvisten
Förmodligen slirar remmen i generatorns utslitna remskiva, efter 20,000mil är ej längre remskivan helt konisk. Spåret i r-skivan blir till slut så stort att remmen ej får grepp på sidorna. Då skriker av bara f##n.
Lundqvisten
Ser att du har en E36, då har du förstås den nya sortens rem ?
19
29
1967
316i touring -92
Snabba svar! Hur kan man kolla om lagren är slut i generatorn? Har "ruckat" på remskivan med remmen avtagen och jag känner ett ytterst litet spel i denna. Går det att byta bara lagret eller måste man byta hela generatorn? Går det att fixa en utsliten remskiva eller måste man köpa en ny? I så fall vad kan en sådan kosta? Inte roligt att byta mer grejor utan att problemet löser sig. Har redan kostat på bilen en ny vattenpump. Bytte i och för sig kylarvätska samtidigt så bilen är hyfsat nöjd ändå hoppas jag.
Lundqvisten
Remskivan är svindyr, gör som jag gjorde: Tag med den gamla remmen in till biltema. sen letar du upp en ny rem i ungefär samma längd (jämför dem) dock så skall den nya remmen vara lite bredare så den ej hamnar i botten på det koniska spåret i r-skivan. Det tog mig 35min innan jag hittade en passande rem på BT.
19
29
1967
316i touring -92
Låter som ett bra tips! Hur mycket bredare? Kan man göra samma sak för styrservoremmen? Det skulle kunna vara den som slirar även om båda remmarna är nybytta. Jag har även slipat lite, ytterst lite, med smärgelduk på remskivorna för att rugga upp ytan lite så att remmarna får bättre fäste. Detta hade dock ingen inverkan. Skall pröva med lite bredare remmar. Tack för tipset!!!
Lundqvisten
Kolla hur djupt ned remmen ligger i remskivan, på en ny remskiva ligger remmens ovansida ca 5 mm ned i spåret.
Tippar att den nya remmen bör vara lite längre 1-2cm, samt 1-2mm bredare. Den passande remmen jag hittade var till en Opel (någonting) Funkar kanon, allt remskrik försvan så fort remmen kom upp lite i remskivans spår. Har säkert bytt 10-20 remmar innan i tron att remmen var oduglig.
19
29
1967
316i touring -92
Jag ska pröva detta. Supertack för tipset. Jag hör av mig när jag prövat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.