AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
802

Larm behöver monteras på E46a

Hej!
Jag tog ju för givet att en 330:a skulle ha larm, så jag kollade inte det, när jag köpte i Tyskland.
Men någon röd "clownnäsa" finns ej och larmet går inte när jag öppnar med nyckeln. Så då är det väl konstaterat att bilen saknar larm.
Nu är frågan vad för sorts larm man ska montera. Original eller annat. Original är förstås dyrare. Finns det fördel med detta?
Eller kan andra larm t.o.m. vara bättre?

Hälsningar

Anders
Jaha, inget svar.

Hörde att man i vissa fall kan få larmet att påverkas via "fjärrnyckeln" så man inte behöver ha en extra "fjärrkontroll". Vilka larm är det?
Vad det gäller funktionerna, är det ngt larm som är att föredra.
Märkligt förresten att jag inte får ngt svar, de flesta måste väl ha larm i bilarna.

Hälsningar

Anders
Jag undrade samma sak för ett bra tag sedan, se denna tråd:

Länk

...men jag har ännu inte monterat något larm...

/ Joakim

Länk
Tack!
Det var ett tag sen (2003), men det är förmodligen aktuellt även idag. Bor i Sth, skulle vilja ha namn på en bra firma som kan montera.

Hälsningar

Anders
Här finns en eftermonterings anvisning för orginal larm Länk

Du använder samma fjärrnyckel för larm som för standard fjärrlås. Du måste dock koda om bilen vi DIS+ för att "aktivera" larmet.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Räcker det inte med startspärr tycker du? På min förra bil hade jag inget larm och det gick bra, men så är jag noga med att plocka ut allt ur bilen. Numera så har jag Alarm med "clownnäsa" ;-)
Wendtan:
Tack för länken, gillade speciellt bild M ;-)
Det verkar ju tämligen enkelt. Instruktionen ser ju ut att vara bra. Är det någon som monterat efter denna anvisning? Vad kostar satsen? Synd att inte instruktionen finns en nedladdbar fil så man får med bilderna.

PowerMac:
Det verkar lite besvärligt att montera ur min 9x16 NAV, varje gång jag parkerar ;-). Men tjuven skulle nog tycka att det vore trevligt.

Hälsningar

Anders
Dan330i
En frag om clownnäsan, Jag har en 330i -01 skall clownnäsan blinka eller lysa?! eller alltid vara slackt?! min ar alltid slackt.

Are det nagot fel da?

tackar pa forhand

Dan330i
Jag har läst lite om Cargard T70C. Det ser ju ut att ha en hel del finesser som kan utnyttjas via SMS. Starta en eventuell bensinvärmare. Använda GSM för att spåra en stulen bil, eller få SMS om att den stjäls. Om bilen skulle stjälas under hot när man sitter i den, kan man "döda" motorn med SMS.
Någon som vet mer om detta? Vad kostar det?

Hälsningar

Anders
Vad det gäller länken till eftermontering av originallarm, så kan jag se att det skiljer att montera enheten i taket. De har en speciell kåpa för larmet. Vår monteras ihop med backspegeln.

Hälsningar

Anders
Enheten i taket är en coupesensor som sitter på alla e46or med larm. De sitter bara en diod i backspegeln.

Länk
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Kompletterade min 330 (som inte heller hade larm) med ett Defa. Styrs av nyckeln, precis som orginallarmet. Kostade 4000 monterat och klart på Installationsproffsen på Ynglingagatan. Dessa kan jag rekommendera.

Carl
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej igen.

Defalarmet i föregående post har ingen startspärr, men det behövs inte eftersom det är standard och redn sitter i.

Carl
Jag har inte en enhet med detta utseende. Det finns en grå plastskiva bakom backspegeln i taket. Den sticker inte ut utan ligger i plan med taket. Det finns ett galler till vänster, telefonens mikrofon lär finnas där bakom.
Det framgår heller inte hur clownnäsan ska monteras, de ser inte ut att ha den i USA.

Hälsningar

Anders
Ok. de är nog så att den placeringen är unik för coupen. Men att de inte har clownnäsa i Usa är dock fel.

Länk
Jag lutar nu åt CarGard T70C. Var och pratade med Streetsound som finns alldeles intill mig, de har mycket info på sin hemsida:Länk

Larm kostar 4000 monterat å klart. Du anv. bilens fjärr. De vanliga sakerna ingår. Nivåsensor kostar 1000 extra. Det borde man väl ha när man har ALU. Frågan är om man ska ha GSM-modul, kostar normalt 4500, nu 3500. Då kan man spåra bilen om den stjäls. Man får SMS om den stjäls. Om man blir rånad på bilen kan man stänga av motorn via SMS. Du kan få data om bilen som temp, batterisspänning mm. Du kan starta en värmare. Vet inte om risken är så stor att tjuven kör iväg med bilen, när man har larm. Men jag har fundering på att montera bensinvärmare, så av den anledningen kunde det vara nice.

Hälsningar

Anders
Ingen som har erfarenhet av CarGard?

Tacksam för synpunkter på de olika tillvalen

Hälsningar

Anders
jag har cargard, kommer ha detta på alla mina bilar i framtide. supernöjd..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.