|
|
|
|---|---|
|
Styvmor körde 740n parkerade bilen. Kommer ut startar inte bilen. Startmotorn nöter. Enl uppgift luktar det inte soppa från avgasrören. De ska kolla säkringar... det kan de ju göra själva. Ska soppapumpen surra igång när man drar på tändninge på dessa? Vore skönt att slippa bärga bilen och sedan får radap att det var ngt enkelt skit. VAD KAN DET VARA? -Phil | |
Ras.mus |
Det verkar ju vara den berömda soppa-pumpen. Min bytte jag vid 20 000 mil, de brukar inte räcka längre än så... Den sitter ner i tanken uppifrån. Du hittar säkert en beskrivning här på forumet. Du ska höra ett svagt surrande när du vrider på nyckeln. tanken sitter under baksätet. Enklast är att lyssna undertill eller lyfta upp sätet bak och lyssna. |
|
Ok ska pumpen ge upp efter bara 20k mil? Va surt. Bilen har "bara" rullat 18000. Får se hur det går för dem. Måste till jobbet. Har sagt åt dem att lyssna om soppapumpen går igång överhuvudtaget. Kan det inte vara ngt. relä / säkring? Krocksensor? -Phil |
|
|
Om det låter som om du inte har någon kopression i motorn kan det vara ett fel som jag fick beskrivet för mig av en duktig bilmek (Se nedan). Av någon anledning som inte ens Bmw har lyckats lösa så ställer sig de hydraliska lyftarna i högsta läge och du får ingen komprssion i motorn. Hans lösning som han utövat få flera bilar var att koppla bort bränsle relät (för att inte dränka motorn) och sedan köra på startmotorn (han hade någon profspryl för att inte slita på den) långa stunder så att till slut lyftarna sänker sig sedan är det bara att koppla in relät igen och starta. Felet har även uppstått på min bil en gång då klarade jag med att bara köra långa stunder på startmotorn och trampa på gasen en massa gånger i mellanåt, notera dock att jag har en motor där gasen inte styrs av en wire från gaspedalen så då kanske datorn ser till att den inte blir sur. Tag därför bort relät. Ganska svårt att beskriva du kanske kan ringa till Bil & Motorteknik i Huddinge och prata med Perre han kan det där. tel: 08-7110687 /Fredrik |
|
Ras.mus |
Hermander... Eftersom han skre att det INTE luktar bensin från avgasröret skulle jag tippa på utebliven soppa = pumpen. Sen kan det ju förstås vara relät eller en säkring men eftersom det är en sjuka att pumpen går på dessa bilarna är det säkerligen den! Kan ju prova att koppla loss kablarna till pumpen och prova med att tvångsköra den. Gärna med en säkring på kabeln på säg 10 A eller nått sånt. |
Ras.mus |
Det KAN ju också vara tom tank förresten! Har de kollat det? Det kan ju ha varit tjuvar i farten som tömt tanken! |
Ras.mus |
Ska du byta pumpen så tanka den dock INTE full! Då rinner det över när du hålelr på. Enklast är det om tanken är så tom som möjligt. Se bara till att inte skapa några gnistor av t.ex. statisk elektricitet! Alltså rör vid plåten på bilen ofta och inte där bensinångorna är! |
| Soppa torsk???? Det är ju trotts allt en tjej som kört bilen ;P | |
|
Ras.mus Mitt inlägg är kanske inte rätt lösning till detta problem men det är aldrig fel att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter så fel kan uteslutas. Det jag beskrev har inträffat om det låter som om motron inte har något komp. och är vanligast just på V8 motorerna, perre var förvånad när jag berättade att det hänt på min bil (R6). Det kan mycket väl vara soppa pumpen den har gått för mig med vid 16000mil men den la av mitt på vägen så det blev bergare den gången. kunskap är aldrig tungt att bära på. /Fredrik |
|
|
Mek som tidigare jobbat med bilen var visst 300 meter därifrån... bogserades dit konstaterade att pumpen var kass. 2500 är det rimligt för en pump? -Phil |
|
|
Glömde skriva. Supertack för alla snabba svar! Hoppas bilen blir bra. Har inte sett den på en månad börjar sakna henne nu... På hennes plats står en dum volvo s70. -Phil |
|
|
Skönt att det problemet är löst. Fick du betala dem med byte är det nog OK Skrev lite fel tidigare, fick byta min vid 12.300mil och inte 13.000 det kostade mig 2900:- med felsökning. /Fredrik |
|
|
Var nog med bytet inkluderat. Bilen är ca 300mil ifrån mig. :-( Längtar lite smått efter den. Alla småsaker ska vara fixade snart. Pixlarna i ac displayen skall fixas så är hon näst inill mint. -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.