|
|
|
|---|---|
|
Har luftat systemet med tryck men bromspedalen går fortfarande utan motstånd ner till golvet. Det sitter ett hydrauliskt bromsservo från e28 (sitter samma på gamla 750) på orginal huvudbroms cylinder 325 e30. Måster servot "luftas" först genom att man startar upp motorn? Hur är det på orginal e28 (tex 535 -87) med detta servot, tex om man haft servot bortskruvat? Tack på förhand//Thörn Länk | |
|
Systemet måste luftas några gånger. Starta och stäng av motorn, pumpa sedan pedalen ett antal gånger tills det blir hårdare motstånd. Upprepa några gånger. Hjälper det inte är det fel någon annanstans, lite tips: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tackar och bockar! suverrän info! verkar vara luft i systemet. Såg lite på det där schemat, jag saknar visa delar...har kopplat tryckslangen direkt till min servopump, på bilden går den via ngn rund mystisk burk...vet inte om det spelar ngn roll. /Thörn Länk |
|
|
Har du dragit tryckslangen från servopumpen direkt till trycksidan på det hydrauliska bromsservot? I så fall får du dubbelt så högt tryck som du skall ha. Den runda burken som du ser är en hydraulaccumulator på toppen av den sitter en reduseringsventil som tar ned trycket från ca 130 Bar som servopumpen ger till ca 55 Bar som är det tryck som bromsservot jobbar med. mvh BLJ |
|
|
jo jag kopplade in det direkt från styrservopumpen, kan bromsservot skadas av det höga trycket eller blir det bara för stark servoverkan ? //Thörn Länk |
|
|
jo jag kopplade in det direkt från styrservopumpen, kan bromsservot skadas av det höga trycket eller blir det bara för stark servoverkan ? //Thörn Länk |
|
|
Om servot kan sakadas vet jag ej, Servo verkan bör bli dubbelt om du står på bromspedalen, vilket teoretiskt kan ge 400 bar bromssystemet. Om slangar, huvudbromscylinder och ok pallar för detta är jag osäker på. Men Hydraulaccumelatorn som du saknar har 2 funktioner. Den ena är att ge servoverkan även om motorn har stoppat ( ca 10 bromsningar) Den andra är att snabbt ge tillräckligt mycke hydraulolja vid en snabb bromsning. Dom som har haft kass accumulator (även kallad bromsbomb) och fått vänta 1/2 sek. på att bromsen skall ta vet hur obehagligt detta är. Så mitt råd är skaffa en bomb (köp ny) och den grejen som bomben är skruvad i (den kan du nog köpa på skroten) har aldrig hört om någon som har haft fel på denna. Någon som har hört om fel på den? mvh BLJ |
|
|
får ta och skicka in en annons på powerbörsen då.. Tackar för alla svar :-) Länk |
|
|
Har fått tag på en "bromsbomb" nu.. Det verkar dock inte vara helt samma som den på bilden Länk , den var nog från en 525 -92a. Blir inte helt klok på hur jag skall ansluta alla ingångarna på den. På bilden nedan ser man den slangen som ser ny ut är den jag nu kopplat till servopumpen, de andra ser man var de går, en till förstärkaren och en skall gå till returen, men jag vet inte om jag satt dem rätt...? Länk Sedan är det tråga på allt ett "bromsrör" med en slangbit på till vänster i bilden, "bromsrör" på den som är kapat vet inte om jag kan plugga det eller var det röret skall gå. Sedan är det förrutom dessa anslutningar en på undersidan. Vad är det som skall in där? Länk Verkar bli ett antal anslutningar över som inte jag har... :( //Thörn Länk |
|
|
Hej! Nu skall vi försöka reda ut det här! Som du helt rätt konstaterar är din första länk ej till din bil. Anslutningar på regulatorstycket som din andra länk visar: Till höger närmast bomben: Tryck till bromsservo, är rätt kopplad. Till höger under denna: Är Tryck in från servopump, felkopplad. Uppåt grov slang: Tryck till styrservo, är fel kopplad. Uppåt tunt rör som övergår i slang: Retur till oljebehållare. Anslutning på din sista länk: Här skall sitta en tryckgivare. På regulatorn sitter alltså 2 tryckgivare, återkommer om switchtryck på dessa. Din oljebehållare är av fel typ, har troligen för få anslutningar. En korekt behållare har följande anslutningar: Grovt rör i botten: Retur från styrservo Grovt rör nedtill på sidan: Olja till servopump 2 Tunna rör på sidan: ett är retur från regulatorn (se ovan) Det andra är retur från bromsservo. Det finnes ej någon anslutning i locket på oljebehållaren som du har på din. Hoppas allt klarnar nu! mvh BLJ |
|
|
Hej! Info om tryckkontakerna! Den givare som sitter på din regulator, kallas enl. ETK för oljetryckskontakt märkt på min bil 1,5 Bar. Den givare som du saknar, kallas i ETK Kontakt för bromstrycksdifferans. På min bil märkt 20 Bar +/-10% Dessa 2 givare och givaren för låg bromsoljenivå är parallelkopplade och går till varningslampa för broms och styrhydraulik. mvh BLJ |
|
|
ok, det verkar ju lösbart trots allt :) Jag tror jag fick med den andra oljebehållaren också, det får bli till att använda den. Tack för ett klockrent svar Bengt! :-) Martin Länk |
|
|
Antar att jag kan ta bort ursprungliga slagnen från servopumpen till Styrservot då, så att detta systemet sköter alltihop. //M |
|
|
Det antar jag också. Har försökt kolla i mina böcker om det är någon skilnad på servopump med och utan hydrauliskt bromsservo. Jag kan inte hitta något som tyder på någon avgörande skillnad. Men din pump sitter i en 3-serie bil, och dessa har kuggstångsstyrning, medans 5-serien har kulmutter. Kan detta göra någon skillnad? Jag vet ej, någon som vet. Pumpen i 5-seriebilarna skall ge 130 Bar. Någon som vet vad pumpen i 3-serien ger? mvh BLJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.