AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.173

Sur lukt från AC.:n

hy
15
hymano
520i Touring -98
Jag har märkt att det kommer en obehaglig sur lukt från AC:n alltid en stund efter att jag stängt av den. Luktar nästan som urin. Hade samma problem på min gamla E39:a och på den nya är det samma sak, men något mindre.

Är det någon annan som har samma problem? Är detta normalt eller är det något läckage el.dyl.?
bmw jesus
byt mikrofilter
Hmm...min mor hade samma problem för länge sedan med sin 230E, ganska snart efter inköp...

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sök på "virkon" eller "klorin" i "sök inlägg" lite längre upp - så får du fram en metod som tar bort odören!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
hy
15
hymano
520i Touring -98
Tack för hjälpen, jag skall köra med klorin och hoppas att ev. klorinlukt försvinner efter en tid.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
det finns ett rör där kondensvatten rinner ut, blir det stopp i det röret, så samlas fukt och damm och annat skit där och en fin baktrieflora bildas vilket orsakar denna behagliga lukt.

detta har varit uppe förut.

__
///M som i Mugge.
sw
460
swe-boy
420D -15
exact var mynnar detta rör ut?
Kör med virkon-s istället för klorin eftersom klorin är mer korosivt mot aluminiumen i värmepaketet...

Mvh Jimmy Carlsson
Tråd som denna kommer som ett brev på posten (som fanns förr) varje år vid denna tidpunkt...)
Mikrofiltret tillför knappast nån lukt, bara dåligt med luft när det är igensatt. Allt har avhandlats många gånger i tidigare trådar som är sökbara, där står även hur man går tillväga. Virkon-S (finns hos t.ex Lantmännen) vinner stort på att den i sig är luktfri, vilket man knappast kan säga om Klorin.

FP
sw
460
swe-boy
420D -15
ingen som har svar på min fråga??

Exact var sitter detta rör på en E39?
Dräneringen mynnar ut bredvid främre delen av växellådan, tror dessutom det är en på varje sida. Om det är stopp i dessa så kommer det att rinna in kondensvatten i kupén från ventilationen vid fotutrymmet.

FP
sw
460
swe-boy
420D -15
tack folke=)
Hittade här Länk en bra och utförlig beskrivning på hur man åtgärdar detta på flertalet modeller.

/ Micke
Lite omständigt och onödigt att borra hål osv. Ett lite enklare sätt är att koppla från AC:n, sätta fläkten på 75% och spraya in i båda luftintagen direkt vid torpedväggen i motorrummet (efter mikrofilterna).
När man sprayat in lite Virkon S löst i vatten, c:a 1 dl (finns t.ex hos Lantmännen) så låter man fläkten gå på max ytterliggare 5-10 min.
KLART!
Sen lever inga bakterier längre i AC:n den säsongen.

FP
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Hej, har inte läst alla länkar i tråden, men CRC har en produkt för att rengöra ac-systemet med: Länk

Lycka till!

Elias
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hur kommer jag åt att spreja efter microfiltren menar du Folke. Behöver jag demontera något? Var exakt ska jag spreja?
Enklast är att öppna locken och ta bort filtren, samt därefter spraya in i insugen och låta fläkten dra in det hela. Steget bättre är att även ta bort de båda böjda kanalerna in mot torpedväggen och på så sätt komma åt att spraya direkt in. Man vinner lite på att inte en del av sparaydimman fastnar i kanalerna "på vägen in".

FP
Ja
760
JanF
530i-93
På en E34 då, några tips?
Wi
9
Wideman
525i -92
Jag är också intresserad av tips för en E34...

Ingen som har gjort detta och kan dela med sig av erfarenheterna?

/Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.