AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.869

Köra 530D på finndiesel?

BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Hej!

Är det ngn som har erfarenhet av att köra nyare BMW-dieslar på finndiesel?

Hos BMW fick jag ett mkt svårtytt "mmmnnnnjaaaeeee?" som svar ifall det skulle funka bra.

Har hört att en del nyare MB CDi inte funkar så bra med finndiesel då färgämnena beckar igen nå kanaler eller vad det var...

Vet i alla fall att en bra vattenavskiljare är ett måste för de som har egen tank hemma.

///Magnus
hy
15
hymano
520i Touring -98
Det är bara att köra på eldningsolja, eller s.k. finndiesel. Det är så litet färgämne i denna, så det har ingen som helst påverkan på motorn.

Färgämnet är starkt men koncentrationen är extremt låg. T.ex. finska staten kör alla sina bilar med skattefri eldningsolja, utan problem.
Hur mycket betalar man per liter på eldningsolja?
hy
15
hymano
520i Touring -98
Beroende på var man köper (och hur mycket) så kostar den 40-60c / l.
40-60c / l?
St
28
Strongliquid
525iA Touring -96
nillow, 40-60c / l av 1€.
jaha! då förstår jag! :)
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
5-6kr/liter inkl hemleverans och pumpning till din tank, (inom norra sverige) om du köper 1000liter.

///Magnus
Pa
59
Patte11
530dat-01
528i-87
Annars så har finnarna börjat med Green line så är framtaget för högtryckare.
Problemet med pö har ju varit att man har fått med en del vatten som inga dieselpumpar gillar.
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Priser för GreenLine ca?

Vattenavskiljare är ett måste om du ska ha en egen tank, det blir en del kondens i tanken också som måste bort...

///Magnus
Pa
59
Patte11
530dat-01
528i-87
Den är lite dyrare skulle gissa mellan 1 o 2spänn/l
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Inga övriga kända problem förutom vattnet? Vad skiljer GreenLine från den vanliga?

///Magnus
Pa
59
Patte11
530dat-01
528i-87
Den ska vara renare är det sagt
Några som vet hur det går att köra på JET A1 turbin flygbränsle. Jag har kört på det ett tag nu och det värkar ok, men är osäker på om det smörjer dieselpumpen tillräckligt?
Någon som vet mera säkert

an
643
anlima
735iA -87
Kronan har tidigare köpt något som de kallade "specialdiesel".
Det innehöll 99% vv-fotogen och 1% ECA (smörjtillsats).
Bränslet användes i kallare förhållande här uppe i norr , inga frysningar eller utfällt parafin.
JET-A1 är väldigt rent fotogen och vattenfritt, men tror ej att smörjegenskaperna passar för bilen utan tillsats.
Men det är bara vad jag tror, det finns de som har mer kunskaper om sådant här, så fritt fram för den som kan sånt här.

/Mats
Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
Har kört både svensk o finsk diesel (röd "polttoöljy") o har märkt en klar skillnad till finndieselns fördel. den har 10% högre effekt o smörjer bättre. Vår svenska mk 1 diesel lär vara europas sämsta ur prestandasynpunkt, men är snäll mot harar o andra djur vid vägkanten. Missljud från förpumpen försvann med den finska röda mk2 dieseln o jag märkte att den startade bättre. Priset var senast jag tankade ca: 6.30/l. Svenska åkareföreningen har ett forum som behandlar ämnet vill jag minnas, (om nån vil veta vad yrkesförarna tycker). Så jag kör på finskt så länge det är möjligt!

Bearclaw
an
643
anlima
735iA -87
Ett steg högre växel i jämtö-backen är stor skillnad,,,

/Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.