AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
903

För stor baslåda e34

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Monterade ut baslådan från pappas bil (e39) för att montera den i min (e34)...och baslådan är lite för hög för att komma längst in i bagageutrymmet...Den får plats men inte ända in om ni förstår.

Kan man kapa lite av "taket" utan ljudet skulle försämras?

PS. Jag kan ingenting om ljudbyggen, baslådor etc.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
de flesta högtalarelement, har en lådvolym som är optimalt för just det elementet, dvs där elementet kan återge så låga frekvenser som möjligt (sanning med en viss modifikation).

Minskar/ökar du volymen så förlorar du "effekt".

sen spelar det i teorin ingen roll omhur din låda ser ut, det är volymen som är det viktiga.. i praktiken däremot så har lådans design en viss betydelse, eftersom elementet ska få plats och det ska inte vara för trång mm...

Med andra ord så bör du inte ändra lådans design, vill du tvungen ändra designen, så ska du se till att volymen är konstant, dvs att du gör den bredare eller liknande.

Det är ungefär här mina amatörkunskaper tar slut. :-)

Lycka till hur du än gör.

__
///M som i Mugge.
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
du kan säkert kapa lådan... den kommer förmodligen att spela tajtare alltså lite mindre muller & mer dunk!

basen går iaf. inte sönder .. det är bara att testa!
jag gillar små tajta lådor för att dom passar oftast till min musiksmak.. men också för att många inte tror att det funkar!

men man ska ha bra element & då menar jag inte MDS,Biltema m.m.

** Live Fast - Die Young **
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Okej...."taket" på lådan är ju ca. 3 - 4 cm (trä) och det skulle räcka med att kapa bort hälften av det!

Får se hur jag gör, ska prata med ljudkillen som ska montera och koppla allt också :)

Tack för svaren!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Han menar nog att klippa översta biten, alltså taket på hälften.

Men är taket 4cm så törs du nog ta bort minst 2cm.

//Mvh Simon
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Ok, tack för tipsen!
Litermåttet för en baslåda är gjord efter musiken. Om du vill ha mycket djupbas skall lådan vara större. Vill du ha snärtigare rappare bas så ska lådan vara mindre. Gäller iaf portad. Jag tror inte du hör en märkbar skillnad på 4cm. Räkna på hur många liter du tappar.. Men jag läste att 4 liter ska inte göra någon inverkan. Men det här kanske är uppemot 10 liter. Pröva och se om det försämras. annars kan du bygga en ny fast med längre djup.

Hare bra
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
OK, jag ska testa o se hur det blir! Tack för alla svar!
Allt är ju relativt. Redan 1 liter "fel" kan vara helt avgörande på en noga beräknad låda, synd att förstöra egenskaperna isf. men det kan säkert förekomma lådor och element som är mindre känsliga också. Slutna lådor kan man laborera med en del men basreflexlådor är mera känsliga, och högre ordningens lådor går inte att ändra om man vill spela som det var tänkt.

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Så som jag förstår det han skriver så är det "taket", alltså godset som är 4cm grovt. Är det som jag förstår så påverkas ju inte den inre volymen alls.

//Simon
Folke. enda lådan jag vet som är riktigt noga med liter måttet är bandpass lådor.. Slutna och portade gör det inget om det blir en lite fel hit eller dit. Eller är jag ute och cyklar nu?
Jepp. Men som sagt, allt är ju relativt. Det finns fall där man avstämmer det sista i lådan genom att sätta till eller karva bort lite material, runda av hörnor och kanaler osv. Fråga en orgelbyggare t.ex, de skrapar bort det sista med ett litet knivblad, jämför vissa hornlådor och kvartsvågspipor, prima högtalare med riktigt bra verkningsgrad. Sen finns det säkert konstruktioner som är mindre kritiska men just bandpasslådor tillhör ju de mest kritiska, de närmar sig också t.ex kvartsvågspipor i sitt arbetssätt.

FP
jo det är klart. Men det brukar oftast finnas lite felmarginal. så jag tror inte det gör någon inverkan på just hans baslåda.. Men E34briliant hur blev det? :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.