|
|
|
|---|---|
Mberg |
Är det olaligt att tona lyset på en bil? Alltså spraya dom. |
|
Ja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag åkte på en ombesiktning på en bil som jag lackade baklysena på för en massa år sedan, trots att jag hade satt dit reflexer på stötfångaren. Då jag frågade besiktningsmannen varför de inte godkände det men godkände Bosch svarta baklysen som gick att beställa gnm BMW-handlarna så svarade han bara att "du får inte lacka lysena svarta". Jag frågade ifall det skulle vara ok ifall de var lite ljusare, men det gick inte heller... "du får inte lacka baklysena". Jag frågade då ifall jag fick lacka dem med klarlack, och det skulle vara ok sa han i början... Följande fråga började göra honom lite obekväm: "Men om jag blandar i l i t e färg i klarlacken då, kan jag göra det och vart går gränsen mellan godkänt och icke godkänt?" "Nej, du får inte lacka lysena, inte ens med klarlack!" blev svaret då. Så enligt honom åker du på ombesiktning ifall du lackar dina baklysen med klarlack (däremot får de vara skitiga). ///Magnus |
|
| Får man använda Hellas mörka baklysen då? | |
|
Baklysen som är E-godkända får användas om de inte är modifierade på något sätt. Hellas "svarta" bakljusglas är E-märkta och därmed är de lagliga. Men om du gör någon förändring (typ målar eller klistrar på folie) på lyktglasen, blir de automatiskt olagliga eftersom de då inte är E-godkända längre. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oops! Det var Hella jag menade tidigare, inte Bosch... Hellas får du använda om du även har reflexer bak (följer med i pkt). ///Magnus |
|
|
Besikta min 320 för nån vecka sen,och den gick igenom med svarta baklysen och sidoblinkers. Dom är ju inte helt kålsvarta,men långt ifrån orginal... |
|
| Så det kan gnällas över att man inte har reflexer till E-märkta svarta lysen med andra ord? :) | |
Mberg |
okej, men det är ju värt ett försök. färgen går kanske att få bort, eller vad kostar nya glas? kan ju vara bra att ha ett par hemma som man kan sätta på innan besiktiningen. |
| Ja, det är ju bara o köra med egentonade lampor hela året förutom den dan bilen ska besiktas! Då kan man montera dit original orange/röda bakljus vilka inte kostar mycke på t.ex skroten! | |
|
Visserligen många år sedan men jag lackade blinkersna och besiktade, runt om. Bilen gick igenom fram och bak men jag fick anmärkning på sidoblikers. På frågan varför, fick jag av besikningsmannen som svar att man inte fick påverka genomlysningsförmågan för mycket. Om de har något lux-tal på det vet jag inte men i det fallet var det den tjänstemannens bedömning. Alltså 4 blikers ok, två ej ok?!? Blev dock bara en 1:a så..... /Christian Snart 535dAT -05 |
|
Mberg |
Men vad säger polisen om det då? Kan man få böter för det? |
|
Mberg: Absolut. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag lackade mina svarta på min E30 jag hade.. besiktigade den utan problem mina skärmblinkers blinkade dessutom grönt då det satt en blå lampa innanför det gula glaset... men när jag sen kom med min E34 så fick jag ombesiktning på tonade skärm blinkers... Här även haft en micra med kolsvarta baklysen som gått igenom flera år i rad... Jag kanske bara har haft tur... eller så är det en del besiktnings gubbar som inte bryr sig om det helt enkelt... //Gandsjö gandsjo@bredband.net |
|
Mberg |
så länge det lyser bra så borde det var helt okej tycker jag, det går väl sätta i lite starkare lampor. Jesperado: Hur mycket får man böta för det då, typ samma som mord eller våldtäckt kanske?Lagarna i det här landet är ju lite konstiga.. (borde ju vara livstid för något sånt!) |
|
Mberg: Jag vet inte vilket bötesbelopp det rör sig om, men boten brukar kombineras med ett föreläggande om kontrollbesiktning eller uppvisande... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Mberg |
okej. Jag funderar faktisk på att sälja bilen.. sugen på en Porsche. Oj det där var kanske dumt att skriva här.. |
|
Säkrast är att satsa på E-märkta stylingslysen. Då spelar det ingen roll om de är kolsvarta eller gråtonade, du har alltid garanti på att de uppfyller alla dessa krav på ljusgenosläpp och även reflektion. Men har man kolsvarta bakljus som Gandsjö hade, så ser de ändå mer "äkta" ut än några slarvigt eller fegt gråtonade, för då ser man direkt att man har tonat dem själv... Så se till att det blir snyggt om ni nu tonar själva, hehe:) BMW 4EVER Bilen: Länk |
|
|
Vilket osökt får mig att tänka på Kinnbys vita blinkers som jag har funderat på att köpa, kan man åka på en ombesiktning med dom också? /Fredrik |
|
Mberg |
jag tänkte prova på något blinkersglas eller något först. återkommer med resultatet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.