AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
564

Krånglande el på bmw 323i e-21

sc
637
schumi
e30 318is -90
hejsan boys..

jag har en bmw 323i e-21 och jag har så jävla mycket krångel med elen i den. lysena funkar från och till.
jag hade fått elen fixat till när jag skulle besiktiga den med precis innan började det krångla igen och tutan och blinkers funkade inte.

jag har en el-switch monterad direkt på batteriet så att man kan dra av all el därifrån för annars drar bilen ur all el när den är helt avstängd.

obs.. alla säkerringar är förstås hela.

jag misstänker att det skulle kunna vara som så att det har blivit en massa korrision(eller vad det heter), beläggning på kontaktytorna på alla elkablar och att det är detta som gör att blinker och tuta inte funkar och att lysena funkar lite från och till.

vad säger ni andra e-21 ägare om detta? har ni haft liknande problem. en annan snubbe som jag känner som också hade en 323 e-21 hade också massor med el-fel.

jag vill bli av med mina elfel så att jag kan besiktiga bilen. jag vill inte lämna in den till verkstaden för jag tycker att det blir för dyrt. jag har bara bilen som leksak så jag vill inte kosta på den för mycket.

förut så trodde jag att min startmotor var trasig så jag köpte en beganad och satte i, men den funkade inte heller. då råkade jag tappa ner en mutter på backen som sitter mot några kablar till startmotorn. jag hittade inte muttern utan fick sätta dit en ny. då helt plötsligt funkade startmotorn. det måste väl ha haft att göra med att det var dåligt kontakt. alltså korrision.

eller?

ifall det beror på korrisionen, kan man då bara typ lossa kablarna och putsa på dom eller måste man köpa nya kablar och muttrar och så?
Tror du får liera dig med en kompis som kan hjälpa till med lite logisk felsökning. Lossa en säkring i taget och mät över säkringshållaren med ampéremeter var det går ut onormalt mycket ström med alla förbrukare avslagna. Glöm inte innerbelysningen, kolla ev. belysningar i handsfack, under huven osv.
Du måste bli av med detta fel först, ev har du någon kraftigt korroderad anslutning någonstans som påverkar tuta och blinker. Tillsammans med fukt kan det även gå ut lite tjuvström. Batteriet är väl friskt så det inte är här du har felkällan?

Möjligt att du med muttermysteriet menar anslutningen av den grova kabeln från batteriet. Den är vital för funktionen på startmotorn, och även övriga förbrukare och laddning från generatorn brukar anslutas här.
Rena och åtdragna anslutningar är A och O. Spraya på lite tunnflytande Tectyl så håller sig anslutningarna fräscha.

FP
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Fungerar utmärkt att putsa alla kontaktytor. Köp en burk riktig elektroniksray (kontaktspray) och spraya rikligt. Ej 5-56, det funkar bara ett kort tag med lite otur.

Mina framlysen lever också ett eget liv, men de tänds alltid. Dock ej alltid samtidigt... Det varierar även vilken lampa som tänds först. Den andra brukar hoppa igång inom 20 sek. Även helljuset gör så ibland. Har ej orkat bry mej i det än.

Kiip Spiiding!
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Hej! Jag hade oxå problem med mina halvljusen funkade ibland och ibland döda.Det visade sig vara så enkelt att det var korrision i säkringshållaren.Tog bort alla säkringar och putsade med slippapper.Sen dess funkar det utmärkt.

hjorten
sc
637
schumi
e30 318is -90
utmärkt :)

dom svaren jag fick av er grabbar var precis de svaren jag ville ha. då är det bara till att börja putsa då och jag skall även putsa på säkringarna då. dom hade jag faktiskt inte tänkt på.

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej!
Jag har haft problem med säkringshållaren!
Ibland när man kört bilen så var det lögn att få igång den, och sedan fungerade den helt plötsligt igen.
Det visade sig vara säkringen till bensin pumpen som glappade den såg hel ut men säkringshållaren hade blivit "uttänjd" tryckte ihop den lite grand och satte i en ny säkring och sedan dess har det fungerat.
Lars
Jag har också problem med mina halvljus, beror kanske på säkringarna som ni har pratat om. Jag hade problem med blinkersena men då räckte det med att snurra lite på säkringarna.

Letar relativt rostfri e30 med defekt eller ingen motor, Styrbox till -83 m10.
Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Byt även till nya säkringar när du putsar upp säkringshållarna och sprayar på kontaktspray. Nya säkringar kostar inte mycket men kan bespara en mycket onödigt krångel.

Säkringshållarna är ju lite knepiga att komma åt att putsa ordentligt med slippapper eftersom de är böjda åt alla håll samtidigt. Jag kom att tänka på att stålull (eller Svinto) borde funka. Böj även ihop hållarna lite innan du monterar de nya säkringarna (böj inte för hårt så de går av bara!).
Hör av dej med resultatet sen!

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.