|
|
|
|---|---|
| Jag undrar hur E39:orna i Touring utförande lämpar sig som familjebilar. Ska få plats med bilbarnstol, barnvagn och lite annat krafs. Tacksam för svar från ngn med erfarenhet. | |
|
Hallå där. Har sambo och en son på snart fyra år och det funkar alldeles utmärkt. Barnstol och barnvagn är inga problem. Det ryms mer i en göteborgskombi men jag har aldrig varit ute för att få lämna nåt hemma. Det har aldrig ens vart svårt att övertyga sambon om valet av bil :) Bättre att ha än att önska sig |
|
|
Vi har hund modell större (Dobbermann) och en barnvagn i bagaget. Bilbarnstol till en 2,5-åring i baksätet och bilkudde i framsätet till den större grabben. Detta funkar bra, förutom att vi får ha passagerarstolen ganska långt fram för att få plats med bilbarnstolen bak (detta är dock ett problem i de flesta bilar med en bakvänd stol i baksätet). Mercedes E-klass och nya Volvo V70 samt nyare Mondeo och Omega har större bagageutrymme i o f s. Dock så är Volvons bakdörrar så svängda i överkant att insteget är mkt trångt ( = jobbigt att lyfta i och ur barn). Saab 9-5 och Audi A6 har ungefär samma storlek på bagageutrymmet. Med hunden i baksätet så får vi plats där bak med väskor, stavar, slalompjäxor, vagn och pulka för en fjällsemester (skidorna på taket). Med takboxen på så rymmer vi en bob i bagaget också. Bilen går stabilt i 140 med full packning på halvdåliga vägar. ///Magnus |
|
|
Det fina med bagage-utrymmet är att det är ganska långt vilket gör att en barnvagn får plats på längden. Det gör den inte i alla "stora" bilar. Det blir mao gott om plats vid sidan av vagnen. E39 touring är en utmärkt familjebil. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Nja bood Teutonia Mistral gör INTE det utan det blir och ha den på tvären ( tack för att man har lastsläde...) och som sagts innan: makaronposition fram om man har barnstolen i baksätet.. Koppla ur airbag fram är gratis MEN nya bältenkrävs som inte är gratis... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Fick inte heller in vår Brio Nova på längden. Hade man kunnat ta bort insynsskyddet/lastnätet så är det möjligt att det hade funkat men det vill man ju inte av säkerhetsskäl. E39T är bättre som familjebil än många andra bilar men i klassen större kombibilar är den nog sämst ur det praktiska perspektivet. ___ //Ulf |
|
|
Jag har det rejäla stålnätet ( och rollon liggande i garaget) men den går ändå inte in saknas 3 cm... Och programmer; det är ingen svenne-kombi, det är en touring....*S* Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Fantastisk familjebil. /M Min bil: Länk |
|
|
GM: Konstigt, söker man på "kombi" på mobile.de så får man i alla fall träff på 523iAT ;-) ___ //Ulf |
|
|
Vår Brio kombivagn gick in på längden iallafall. Vi har haft Saab 9-5 kombi också och det var inte lättare i den. Vad det gäller dåligt med plats för bakvända barnstolar i baksätet så vet inte jag om en enda bil där man kan sitta bekvämt i framsätet framför en bakvänd barnstol. (Om barnet ska ha lite benutrymme) Vi upplever inte E39T som mindre än 9-5 kombi. (Vilket förmodligen är fallet i lastade liter osv). Den tål ett rejält pass på IKEA :D Ska man till varje pris vill ha gott om utrymme är det nog MB E-klass kombi som gäller. Om man gillar att laga rost också, vill säga ;) För de flesta är det nog barnvagnsåren som kräver mest utrymme i bilen. Sen krymper de vardagliga utrymmeskraven. För vår del gick de åren utmärkt med E39T. Vad ni än gör nöj er inte med att enbart koppla ur airbagen utan se till att den blir bortplockad om ni ska sätta de små där fram. Sen är det ju "familjebil" som diskuteras. Alltså ska den passa föraren också, glöm inte det ;) "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Hos min BMW-verkstad skulle de ha betalt för att koppla ur airbagen + nya bälten. Samma pengar för att senare koppla in den igen och byta tillbaka till de gamla bältena. Har för mig att det skulle gå på ca 2.500kr/gång. Vem gör det gratis, är det ngt som BMW centralt står för? ///Magnus |
|
|
Bra familjebil men dåligt med plats i skuffen. Vi har problem varje gång vi ska till flygplatsen med 4 fullstora resväskor. Dessa får vi knöka in bäst det går. En vän blev förvånad när vi skulle till Puttgarten och köpa öl, han hade med sig ett par svarta plastsäckar med tomma ölbackar i sin Peugeut Combi och det visade sig att vi var tvunga att lämna en svart plastsäck hemma för den fick inte plats i min Touring. I hans bil fick han in ytterligare en stor plastsäck. Det är den sneda bakluckan på touringen som är boven i dramat. |
|
|
Bmw magnus:Det är bara första gången som det kostar 2500kr för att du måste köpa ett nytt bälte då airbag bältet lite elastiskt. Bältet kostar 825kr och om du byter bältet själv (ca15min)så kostar det kostar det 800kr mindre. |
|
|
k1mzo: Du har rätt, design går före funktion. |
|
|
Jag har två barn 1+3 år Barnvagn på längden "Hesba" samt två mindre golfbagar på längden om man tar ut träklubborna och lägger dem ovanpå på tvären sedan går det även in ett par mjuka väskor med kläder ovanpå golfbagarna och i vagnen. har man sedan bakåtvänd barnstol brukar det gå in en kylväska på golvet bakom passargerarstolen oxå. Glöm inte att man får in en platta öl under vagnen eller i lastkorgen som brukar sitta under :-) Har packat bilen på olika sätt en masssa gånger med rätt väskor och vagn blir man förvånad hur mycket man kan få in. Lastade vår vagn i sväfars 9-5 kombi... f*n för det fasta insynsskyddet. vagnen fick inte plats under så vi fick lägga löst ovnapå och hur bra blir det. Det är säkert bra i andra sammanhang men har man barnvagn gör det sig nog bäst i garaget. har nog aldrig varit så nöjd med en bil faktiskt och snart är vagntiden över och då har man ju hur mycket plats som helst ;-) /Fredrik |
|
|
Jag lägger lätt in vår Emmaljunga syskonvagn, utan att ens ta bort lastskyddet. Tycker touringen rymmer bra mycket. Vi har också en bakåtvänd stol i bak. Detta medför som sagt lite reducerat benutrymme för passagerare fram. /J |
|
|
Jag vet att jag har frågat i någon tråd förr men har glömt svaret så jag frågar igen då det kan vara intressant i tråden. Hur bred är e39 mellan hjulhusen? "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
Hej igen, som sagt är e39 helt grym som familjebil. Att packa in hela familjen i bilen och glida iväg på långresa är så skönt att det knappt kan beskrivas. Man reser rymligt och bekvämt men se till att ha barnstolen bakåtvänd i framsätet annars blir det bökigt. Den sneda bakrutan tar utrymme i höjdled men den sväljer en dubbelvagn på längden med en fri spalt brevid (Mountain Terrain Urban Double). Lyx åt familjen och en leende förare = e39 T. /M Min bil: Länk |
|
|
Om man har bakåtvända bilbarnstolar bak (vi hade två sådana) är benutrymmet inte det bästa vare sig fram eller bak för barnen. Jag är iofs 1,89 lång så jag led kanske lite extra. Men har man barnstolen fram (och kanske en bakom den) så går det nog bra. Vi fick köpa Caravelle till slut... ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Gasar-Magnus: Är touringens bagageutrymme kortare än sedanens? Vi fick in våran mistral utan problem på längden i mina föräldrars sedan. Dock så behövde man ta av hjulen eftersom det fattades nån ynka cm på höjden i sedanen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.