|
|
|
|---|---|
|
Har en fråga om mappning som jag skulle bli väldigt nöjd om någon kunde hjälpa mig att reda ut... Ta en motor överladdad med kompressor... Jag vill ha 3 olika program till den. Ett med maxeffekt för strippen, ett för "gatbruk" typ 75 % av maxeffekten och ett program där kompressorn inte är med alls... Innebär detta att jag måste göra tre helt olika mappningar eller kan man göra en mappning för full effekt och sedan använda sig av en styrning till avlastningsventilen där denna mappningen för fulleffekt hänger med? Hoppas att det inte blev för rörigt nu... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Om vi prata just kompressor så är det ju först och främst utväxlingen på drivningen till kompressorn som bestämmer laddtrycket. Men pratar vi turbo med en wastegate så kan du mappa efter max effekt och få en anpassad effektkurva efter vad ladd som finns.. Så det ska inte behöva mappas om för det, utan bara sänka laddtrycket.. Hoppas du förstår hur jag menar och att jag förstod din fråga rätt =) Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Jo typ =) Det är fullt klart att laddtrycket bestäms av utväxlingen osv. Jag skulle vilja ha en laddtrycksstyrning där jag har 3 olika program som sagt. Denna laddtrycksstyrning ska styra avlastningsventilen som släpper ut olika mycket över hela registret beroende på vilket program jag vill ha. JAg hoppades att jag skulle komma undan med en enda mappning som, precis som du förklarar vid en turbo, hänger med på detta. Vet inte riktigt hur jag ska förklara... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Olika laddtryck? Jag misstänker att du vill ha 3 olika laddtryck. Ett för besktning 0 ett för gata ex max 0,5 och ett för race ex max 1,0 ?. Om du har kompressor så måste du ta bort kompressorn vid besiktning och byta utväxling för olika laddtryck. Sen måste du mappa bilen för olika laddtryck. Med ett autronic eftermarknadssprut är det inga problem med olika mappningar. Då kan du ha 50 olika mappningar för olika lufttryck, luftfuktighet och utetemp om du vill. Tyvärr är det inte "bara" i motortrimmarbranchen. Ett riktigt eftermarknassprut samt någon som kan ställa in det är en förutsättning för att lyckas. Efter att ha läst på rätt mycket så kan jag kostatera att det viktigast för en lyckad turbokonvertering är möjligheten att kunna mappa tändning och bränsle rätt. Med rätt tändning och bränsle kan man komma rätt långt med orginaldelar. Förutsatt att man kan mappa. E |
|
|
Autronic SM4 fixar biffen lätt. Då kan man ha en knapp som man växlar mellan 3 olika laddtryckskurvor,utan att mappa om eller använda datorn. Mvh |
|
|
Att bara trycka på en knapp.? Kräver inte det att du har en turbo med elektroniskt styrd vastgate? Ändra ladd med kompressor innebär väll att man måste byta remskiva för annan utväxling? Finns det ngn annan lösning? Besiktningen tvingas man väll tyvärr ändå göra utan kompressor? Sen är det kanske inte "bara" att mappa heller? Att mappa krävs väll att man kan rätt mycket? Ingenting man lär sig över en kafferast? Autronic är bra och kan fixa det mesta, utom möjligen att bädda sängen åt dig. E |
|
|
*Bmw-Andreas* Precis så jag menade. Med betoning på kurvor! Inte bara max ladd. Funderingen låg i om man måste göra en komplett mappning 3 gånger eller om man kan använda den första för fulleffekt hela tiden och använda den parallellt med en laddtrycksstyrning som kör enligt 3 olika program som jag nämde? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Man behöver bara mappa en gång med Autronic. Du behöver en laddtrycksventil kopplat till autronicet som sköter din dumpventil. En kompis gör så |
|
|
Ja, man kanske kan göra så att man kör med den utväxlingen på kompressorn som fer max ladd och sedan dumpar resten med en "överströmmingsdump" som man ställer till olika laddtryck. Andreas: det räcker väl att mappa mot en mappsensor som läser laddtrycket elektronisk? Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Räcker att mappa den mot mapsensor? Hur menar du? Alla seriösa sprut kör med Mapsensor och tps som referens givare. |
|
|
det var inget... tankevurpa! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Tack för det! Har fått svar på min fråga... Har iofs tänkt satsa på Nira eller Prospark, mest för att de verkar kompletta och ligger bättre i pris men jag antar att de har inbyggd styrning av ventilen så som man använder den vid kompressor också...? Lr? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
"Nira" lr "DTA" skulle det stå fn... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.