AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
846

Tändnings- eller bränslerelaterat fel?

Hoppas någon kan hjälpa mig med idéer om orsaken
till mitt problem.
Sedan ca: 2 mån misständer motorn och blir orkeslös ibland,
men om jag ger mera gas så kommer orken tillbaka. När bilen stått över natten startar den hur bra som helst och går bra i 10-20 mil innan den kan börja bråka. Stannar jag motorn efter varmkörning, och den får stå ½ -2timmar,
så startar den hur lätt som helst men efter några km kommer problemet igen.
Diagnostiken från BMW säger tändningsfel på alla 6 burkarna.Djupare analys säger avbrott i tändningssvarssignal med "ej jord i pinne 62". Vet någon vart kabeln från pinne 62 går? Kan det vara ett relä, eftersom jord saknas?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Vad har du för motor? hittar endast schema på 525.
på den sitter en resistor 240ohm(placering-"top center of engine") som jordar styrbox och tändspolar. den jordas i sin tur i framkant på motorn.
Kolla om det sitter något liknande på din.
FAF
Tack för tipset FAF. Min motor är en M50. Men några frågor: Ansluter resistorn till stift 62 i motorstyrningen? Varför måste jorden ha en resistor? Längst fram på motortoppen sitter en tub ca:8-10 cm med en sladd ur bakändan, kan det vara den? Hur mäter man upp den, framförallt när den aldrig missar på tomgång
Vill bara tillägga att mekarn som körde diagnostiken på BMW, hade aldrig sett detta problemet förut och då tillhör han endå en av dom gamla uvarna som mekat och gjort problemlösningar långt innan diagnostiktesterna kom.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
tuben borde kanske ha 2 anslutningar, ev så går en anslutning direkt till det man skruvar fast den med. om man lossar en av ansluningarna kan man mäta den med multimeter (ohm området).
på det schema jag har går inte resistorn till pin 62, utan pin 62 går till "slip control module" som faktiskt är kopplad till motorstyrning pin 28 med namnet jord.
Schemat finns här Länk

FAF
Hej FAF. Jag har hittat resistorn din sitter mitt på en jordkabel över insprutningen. Jag har mätt upp den, det gav 240 ohm när motorn var kall men efter varmkörning och efter att bilen stått 30 minuter hade hotståndet stigit till 844 ohm. Det borde ju inte vara så hälsosamt med dubbelt motstånd av jorden till styrboxen. Det blir nog till BMW för en nyanskaffning, misstänker jag.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Hej
Kul att du hittade nåt som inte stämde, hoppas att det funkar sen.
FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.