|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vad är skillnaden på en trimmkat och ett rakt rör förutom avgasreningen/SBP osv...? Rent funktionellt, hur skulle bilen gå om man ersätter sin kat med ett rakt rör? Sitter det lamba både före och efter på 325i E36 eller bara före? Kommer det bröla olidligt om jag plockar bort katten och har "sport"dämpare? | |
|
En lambdasond sitter alltid före katalysatorn. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Är det inte så att det kan sitta efter också för att kontrollera om den gör sitt jobb? | |
|
det kan sitta sonder både framför o efter. jag personligen skulle satsat på en rackatt istellet för rakt rör, dämpar även ljudet lite (vilket jag uppskattar) + mindre krångel vid besiktningen, o man e fortfarande lite snäll mot naturen =) mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
| Frågan är hur mycket det gör i "effekt" och hur mycket en race kat igentligen hjälper. | |
|
En race kat med metallisk monolit har självklart bättre flöde än den vanliga keramiska. Den vanliga, keramiska katalysatorn är skör och har tjocka väggar runt genomströmmnigshålen för att det ska hålla, därför stoppar den flödet som en kork. Medan race kat har lövtunna väggar i metall som ger betydligt bättre flöde! BMW 4EVER Bilen: Länk |
|
|
Länk Länk Länk Mvh |
|
| Då kan man också fråga sig... går bilen bäst utan mottryck eller ska man ha ett visst mottryck för att uppnå den ultimata prestandan? | |
PETER.O |
En 4-takts motor skall ha så litet motstånd som möjligt. MEN om motorn är konstruerad för att gå med mottryck så kan den gå sämre. |
| Koll på om M50B25 är konstruerad för mottryck eller fritt blås = max prestanda? | |
PETER.O |
En modern standard motor är konstruerad för mottryck. Men en minskning av mottrycket kan ge en effekt ökning.Helt raka rör funkar oftast inte så bra. |
| Är det inte så att BMW:s katalysatorer är ovanligt väl flödande jämfört med andras fabrikanters? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.