AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.538

sportluftfilter till z3.

Aj
5
Ajemann
bmw z3 -99 1.8
hey jag har en z3 -99. finns det möjlighet att montera ett sportluftfilter? förutom luftboxen så sitter där en annan slang, ganska smal, jag vet inte va den är till för. är det någon som kan förklara för mig hur jag ska gå till väga så skulle det vara toppen!

tack på förhand!
Visa användare
142
luis
BMW M5
kortfattat ingen turbo= ingen behov av filter!! bmw vet vad dem gör!! jag testade i veckan med ett kn filter och det som hände va att bilen tappade botten drag men det hördes som det gick snabbare men igentligen va det bara ljud!! det ger ingentinng hade också A&A kall luft box. jag rekomenderar att man lägger dem pengarna på nya underhåll av bilen!! vill du ha effekt satsa på nya trim kamaxlar eller motor optimering!! men vad ni än gör köp inte sportluftfilter!! jag garanterar att ni kommer att ångra er för eller senare o kommer vilja gå tebax till original box.

jag vill inte ha till baka orginal boxen men det är bara för att ljudet blev lite fränare ingen märkbar efekt
Jag borrade ett par hål i luftfilterboxen, låter gött och jag har fortfarande kvar orginalfiltrets fina egenskaper.

Tror oxå man ångrar sig med sportluftfilter, speciellt när bilen står på verkstaden med havererad motor, vilket min verkstad säger att de haft ett flertal fall utav.

Fredrik M
pg
63
pgg
530i -01
320d -01
På min 1.90 har jag fixat till det som kallas "Fogged airbox" med orgfiltret, och med just denna motor är skillnaden enorm, tidigare hände det inget efter 5000 varv, nu drar den till rödmarkeringen så mycket som en 1.9 kan prestera. Sök på nätet eller kolla

Länk

Totalkostnad ca 200, inklusive en ny limpistol, så detta kan verkligen rekommenderas

mvh Peter
MF
37
MFL
BMW Z3 1.9 Roadster
pgg! "Fogged airbox" blev jag intresserad av. Jag har också en 1.9 med M44 motorn. Läste texten på länken på MZ3.net som du angav och blev riktigt sugen på att bygga om luftintaget. Så du menar altså att det blev stor skillnad på prestandan efter att du "foggat";-) luftintaget. Enligt hans (på MZ3.net) beskrivning så verkar det inte särskilt svårt, någon erfarenhet att tänka på från när du gjorde modifieringen?
/mfl
pg
63
pgg
530i -01
320d -01
skillnaden är enligt hans noteringar ca 8%, men jag skulle vilja säga att det är som natt och dag, nu drar den hela vägen tills varvstoppet, tidigare hände det inget. Att tillägga är att jag innan har bytt till ett supersprint avgassystem. Detta ihop känns verkligen!

Tittal på luftintaget, den är ett par cm bred på smalaste stället, går i svanhals ner och upp över kylaren, slutar i en dammsugarmunstycke, skräp.

Gör som i Artikeln, inga konstigeheter. Jag köpte ventilationsslang på RUSTA, sågade lite i luftburken, limmade med limpistol, drog slangen ned till dimljusplatsen, vilket jag inte har, så jag tog bort täcklplattan, sågade upp ett fyrkansthål, satte ett galler på baksidan. Tog ett par timmar.

I och med att vi fortfarande använder org luftfiltret så är modifieringen enbart att ge mer luft på ett snabbare sätt.

//Peter
MF
37
MFL
BMW Z3 1.9 Roadster
Japp! Detta ska jag fixa på min bil i sommar...
/mfl
Aj
5
Ajemann
bmw z3 -99 1.8
jo men jag undrar om det finns nån som har samma motor som jag har, kan inte beteckningen, men det är en 1.8 -99, förutom luftboxen sitter där också en annan smal slang som jag inte har en aning om vad den är till för, om någon har samma motor och har satt ditt ett sportluftfilter vill jag ha dess hjälp!
pg
63
pgg
530i -01
320d -01
Titta under eller bredvid luftburken. Något "rör" går ut från denna för att suga luft. Går denna ner, upp, över kylaren, ut på sidan av kylaren, då har du samma problem, även om jag inte vet om det blir samma skillnad.

Peter

mvh Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.