AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
850

Automatlådexpert sökes...

Först en snabb historik: Jag har en 540IA –93. Lådan växlar hårt och inkonsekvent på 3:an och 4:an och nu även på 5:ans växel! När bilen är kall så brummar det i hela bilen från ca 60km/h, detta försvinner i princip efter någon mils körning. Jag kan ytterst lite om automater och i synnerhet om den låda som bilen har. Lådan är daterad 1996 medan bilen är från 1993, orsaken vet jag inte… Eventuellt kan det alltså vara en adaptiv låda rent mekaniskt, men med styrkretsar till en icke-adaptiv? När bilen köptes byttes olja hos BMW auktoriserad verkstad pga. att den inte såg så helt frisk ut, byte till ATF-olja och byte av filter.

Jag har varit i kontakt med två BMW-verkstäder, en äkta och en auktoriserad (ovan nämnda), och jag får helt olika info från dem.

Den ”äkta” verkstaden säger:
Oljan ska aldrig bytas, men byter man ska det vara till BMW- Longlife olja á 200kr/l, och filter ska alltid bytas. Enligt dem så rymmer lådan endast 3 liter men man får ändå en slutnota på upp till 2500kr, gulp! 3 liter tror jag inte på, men han kanske menade något annat, men så sa han iaf. Det är tydligen en del arbete utöver själva bytet och oljepriset, lådan ska varmköras och parametrar ska ställas osv.

De auktoriserade verkstaden säger:
Man bör konsekvent byta olja och filter och då till ATF-olja.
Enligt dem så rymmer lådan åtskilliga liter och man får ut det mesta vid byte. Utöver själva bytet så gör man ingenting, inga parameterinställningar eller liknande.

Vore väldigt tacksam om någon kunnig kan reda ut begreppen, så att säga. Och hur troligt är det att ett oljebyte löser mina problem, kanske bättre att byta hela lådan (om nu inte felet ligger i elektroniken…) Kan lådan vara orsak till brumningarna och även kanske skakningarna som jag pratat om i tidigare inlägg?

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
su
174
super-dan
116i - 06
Eftersom lådan verkar utbytt kan det vara så att man har missat att montera de sk passbussningarna som ska sitta mellan motor och låda. Detta kan skapa en himla massa problem med lådan. T.ex hackig växling, oljud och tom haveri.

Vad gäller oljan bör du använda en som heter "Shell LA2634" enligt BMW's spec. för 540iA - E34. Alltså inte "livstidsolja" Det viktigaste att tänka på är dock att inte blanda oljor i lådan.

super-dan
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Enligt serviceboken till min 325iA som jag hade skulle automatolja bytas i vissa inspektioner. Det blev en väldig skillnad på växlingen den byttes minns jag.
Jo de har rätt båda två, vid oljebyte får man ut max 4 liter medans själva lådan rymmer 60% mer, men dessa 60% får man inte ut (finns kring konvertern mm). Man måste alltså byta olja kanske 3-4ggr för att succesivt byta den gamla oljan. Det vill ju till att man vet vilken olja som stoppats i tidigare också, för att undvika ytterligare problem. Men när det gäller oljor så får man precis olika bud beroende på med vem man pratar med. Vid oljebytet 2000 stoppade man i 3 liter ATF (mer vet jag inte), men visste de då vilken olja det var i innnan, tror knappast det. Enligt märkskylten på lådan kan man utläsa exakt vilken olja man ska köra med. Och vad gäller eletroniken (styrdonet) så är detta inte omprogrammerbart, det är först möjligt på senare modeller. Så hur BMW tänkte justera in olika paramterar hade ju varit roligt att veta, men sådant får man inte ur dem...

Den dåliga växlingen på 3 & 4:an började f ö 3-4 månader efter bytet, men det kan ju vara en slump, eller också beror det på bytet(?), för innan var den mjuk och konsekvent.

Jag ska kolla märkskylten, via BMW Sweden borde man sedan få fram om det är en adaptiv som trots allt sitter i från och med 1996 (lådans märkning)..

KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Jag bytte på min för några veckor sen, det gick i ca 6-7 liter vid filterbyte. (man får ut lite mer olja vid filterbyte). Är det så att man bara får i 3 liter så har de väl inte haft igång bilen när de har fyllt på..
Motorn skall vara igång, med neutralen i, och så fyller man tills det börjar rinna ut..
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Många spaltmeter har skrivits om detta, framför allt på amerikanska forumen för E34.

orginal har 540/E34 (ZF5HP30) en olja som INTE skall bytas."Shell LA2634" (enligt BMW) oljan kostar ca 850:-/4 liter hos BMW)- endast nivåkontroll sker vid service hos BMW.

de andra E34'orna har vanlig Dexron kvalitet och skall byta olja och filter vid insp.II.

Men pratar man med en Automatlåde-verkstad. så rekommenderar ZF att för ZF5HP30 att köra med vanlig olja och byte av olja/filter varje 1500 mil.

Viktig är att om man använder den vanliga automatlåde-oljan att man byter olja/filter. enl. ZF rekomendationen och som tidigare sagt inte blandar
oljor och metoder.

Jagga och RR använder också denna låda och där byter man olja och filter.

Vore intressant och se vad Alpina rekommendear för sin B12 6.0 som också har denna låda.

I vilket fall som helst mår man bättre om man vet att olja och filter är fräscht ! eller hur?
r8
42
r85
540 i 95
skönt att man har manuell....
540is,

Problemet uppstår när man köper en begagnad bil, man kan ju aldrig vara 100% säker på vad som är gjort och hur det är gjort. Att blanda oljor bör man väl inte göra, speciellt inte om de är av olika typ. Men om förre ägaren hade en typ av olja och så kommer jag med min.. Eller ännu värre: Det är livstidsolja från -93 som aldrig bytts ut, och så byter jag olja, säg 4 liter, till ngt helt annat.

Det bästa när man köper begagnat med aut torde ju vara att plocka ner lådan och tömma den på ALLA litrar och sedan fylla den med BMW:s olja. (På tex Volvos lådor SKA man byta olja ofta, och då allt!) När man åker till BMW och byter som vanligt så får man ju bara ut några enstaka litrar. Att göra en sådan procedur, att göra rent hus, hade känts skönt, men det var aldrig något som BMW-verkstan erbjöd mig då, de sa ju bara "Vi byter olja + filter", vad bra tycker man då och så tror man att all olja är ny och fräsch! Efteråt får jag reda på hur det egentligen fyngerar (på omvägar förstås, som vanligt!). Det bästa kanske hade varit om jag aldrig bytt olja alls trots att den var lite missfärgad, förre ägaren kanske körde efter den principen, och så kommer jag och pajar.. eller snarare BMW.

Tycker att BMW har ett stort ansvar i detta, så som de krånglat till det med automaterna. Lådorna håller mycket hög kvalitet, men det gäller att de sköts rätt och framförallt konsekvent. De kunde ju ha ett chip som registrerar att byte utförts då och då osv, eller iaf något system som kan bevisa lådans historik precis som med Insp I&II, fast lite mer detaljerat vad, tex "Den här lådan har aldrig bytts på, gör heller inte det pga att livstidsolja är installerat", eller "Senaste oljebytet gjordes xx-xx-xx och oljan är av typen si och så".

Tja, det är som det är, inte mycket att göra åt det tyvärr. Men förbannad på BMW kan jag inte låta bli att vara.

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
En med stor erfarenhet av dessa lådor är

Automatlådeexperten i Märsta - duktig kille
och bra på ZF.

oftast grymt uppbokad dock...
Ja
145
James
M3E30 -90
325-88
E60 525i
bor du i skåne så rekomederar jag RABE bilservice
finns ingen bättre Aut expert i skåne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.