|
|
|
|---|---|
|
När motorn är varm och den står på tomgång hör man ett vinande/gnisslande ljud från motorn. Det slår av och till så att säga, precis som det har med någon fläkt eller något sånt att göra. Har haft tanken att det kan vara ac:n eller fläktremmen eller något åt det hållet. Det hörs tydligast när den är riktigt varm och då är det en ganska hög frekvens men ändå ganska lågt ljud så det överröstar motorn (den går visserligen extremt tyst). Svårt att förklara ljudet men tänk er ett långt piiiiip som aldrig tystnar, det enda som händer är något annat som knäpper till och från i motorn. Jag hör ingenting inne i cupén när jag kör och den går jämt och fint både vid gaspådrag och på tomgång. Någon som vet vad jag ska kolla och om det är farligt? | |
|
hejsan,det låter som ac -kompressorn,slår till och från hela tiden.Det är ganska vanligt om det börjar bli dags att fylla på köldmedium.kolla t.e.x om du har bra kyla fortfarande ifrån ac-n. Annars är det alldeles säkert dags.Lycka till. |
|
|
AC:n sätter igång inne i cupén men någon nämnvärd kyla blir där inte. Den sätter igång och brummar och sånt men det blåser liksom inte så mycket trots att jag har den på full speed och alla spjäll öppna. Men vad kan det vara som liksom "gnisslar"? Motorn låter inte mycket, man hör mest "gnisslandet" eller vad man ska säga. Ska nog åka iväg och fylla den iså fall. Kan man kolla själv på något vis hur mycket gas där är kvar? Tacksam för alla som har idéer/svar! |
|
|
hej igen,nej du kan tyvärr inte kolla hur mycket gas som är kvar.annars kan du ju kolla närmre på själva kompressorn till ac-n.Den e kanske sliten i lagringen till remskivan,eller kanske så enkelt som att remmen inte är tillräckligt spänd. |
|
|
Kan det vara därför den inte blåser så mycket? Remmen ser nästan ut att vara lite slapp när den går runt, ska titta igen och antagligen byta den då. Nu blev detta ett rent AC inlägg :) Fortfarande ingen som har några idéer om vad det lilla ljudet som visslar/gnisslar är? |
|
|
Kan vara oljud från remspännarn till ac-pumpen. mvh |
|
|
Nu har jag lite jag ska titta på! Någon som har fler idéer? |
|
|
jigga>> Pröva att ta bort remmen till ac-pumpen,starta motorn och se om oljudet försvinner.Känn på ac-pumpens axel leta efter glapp osv.. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.