|
|
|
|---|---|
|
har kraftiga vibrationer i bilen ,detta fenomen uppstår vid ca 80 km/h känns ungefär som en obalanserad kardan brukar göra,har lite svårt att lokalisera exakt var det kommer ifrån men det känns som det skulle komma nånstans från bakvagnen. många av bussningarna i bakvagn är bytt,likaså samtliga i framvagn samt stödlagret. nån som haft samma problem som vet vad detta kan bero på kan det vara nåt fel i bakaxel,hissande dock upp bilen nyligen och kollade knutkors som var ok samt kollade drivaxlar mm det verkade vara ok. nåt bra tips hur man kan kolla om felet kommer från bakaxel,brukar det uppstå den här typen av vibrationer från trasig bakaxelklump. /j | |
|
Nu e jag korkad kanske, men det kan inte vara så att fälgarna har tappat några balansvikter?! Min hade det, bilen blev helt lustig om man körde över 90... Sjöberg |
|
|
har testat med andra fälgar och däck men samma fenomen uppstod när jag nämade mig 80 km/h så fälgarna kan jag utesluta. felet måste vara nån annastans,kan det vara hardyskivan den såg inte ut att vara bytt. /j |
|
| Skulle tippa på hardyskivan och stödlagret, runt 1200 för allt på mekonomen. | |
|
tror också på hardyskivan men ska kolla stödlagret för säkerhets skull, den skulle vara bytta enligt förra ägaren men man vet ju aldrig. Såg dock att stödlagergummit var nytt men därmed inte sagt att denne bytt lagret. |
|
|
Jag har precis samma problem, nya däck på så däcken e nyss balanserade. Hade samma problem i fjol somras, gjorde då nå typ av fyrhjulsinställning och problemet försvann. Nu i vintras med vinterdäcken på så existerade inga vibrationer. Men nu tillbaka med de nya däcken. Ta er en titt: Länk |
|
|
Om inte hjulinställning eller byte av bussningar hjälper så kolla så att inte ngt av bromsoken kärvar och ligger emot. Råkade ut för detta för en tid sedan, bilen vibrerade enormt mellan 80-100km/h. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
tackar för tipsen tror dock inte på kärvande bromasar då detta brukar synas i ökad bränsleförbrukning bilen drar normalt d.v.s ca 0,9 i stadskörning skall dock kolla bromsarna för säkerhets skull. få se om jag hittar felet dj....la tråkigt o köra med essa vibrationer. /j |
|
|
hej leclone. kolla så att det inte är styrarmen på höger sida i framvagnen. hade samma ska på min bil. den skakade och vandrade lite lustigt över vägen när man kom över 80km/h. bytte den i söndags och problemet är väck. den är komplet med busningar och mutter. sitter fast monterad på styrstaget med en kulbult och med skruv genom en gummibusning i rambenet. det har en förmåga att bli utslitet med tiden. |
|
|
Hej malleboy! skall ta o kolla upp detta,vad fick du betala för hela härligheten om det nu beror på detta? /j |
|
|
har fått ett eller flera tipps från olika källor att det kan vara synkroniserings länken, sitter tydligen i slutet på kardanen med splines och kulor, har beställt ett sådant till min bil för byte för jag har bytt ALLT inkl ballanserat kardanen, 1380kr kostar den på BMW |
|
|
hej igen leclone. jag har inte bytt den än. fick nerslag på den den på besiktningen idag. den kostar 1100kr på bmw. får den bytt på bmw group i solna och för det får jag betala 2000kr ochså slägger dom 2:an som jag fick. |
|
|
Hittade felet det var bakre knutkorset dock djävligt på modellerna från 92- då dessa är nitade antingen får man byta hela kardan eller bakre änden som är bultad dock finns risk för att man får balanasera om kardan vid byte av enbart bakre delen då hela kardan är balanaserad som en enhet från fabrik valde själv att byta hela. /leclone |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.