AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.103

Elantenn och dess funktion

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har installerat en elantenn i min e30 cab. Men ska inte en antenn automatiskt gå ner om man stänger tändningen? Som det är nu måste jag först stänga av stereon för att antennen ska gå ner och sedan stänga tändningen.

Kan ju iof tänka att tändningen klipper all ström när den stängs av men hur kopplar man i så fall så att antennen går ner när man stänger tändningen med radion på (utan att koppla stereon direkt till batteriet)?
Det brukar vara så att till själva antennmotorn kopplas dels fast plus och dels styrström från stereons antenn eller remoteutgång. Det skall alltså gå tre kablar till antennen inkl jordkabeln.

FP
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jo, den är kopplad så med tre kablar från antennen. En direkt till 12v en från remote. Hmm... jag kanske har kopplat 12v fel för om jag stänger tändningen så släcks stereon och då borde det indikeras till antennen att stereon är avstängd. Ska 12v ligga öppen direkt från batteriet?
Låter rimligt, ja med permanent +12V på den ( avsäkrad såklart) och +12V på styr ingångenfrån radion då den är påslagen ( fina radiapparater har flera utgångar för såväl el antenn som slutsteg så att ev. elantenn bara går upp när radion är på inte CDn)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Med det bedrövliga ljudet som uppkommer i en e30 cab så valde jag en budget mp3-cd. :)

Ska kika i morgon bitti var jag kopplade in 12v.
G-M: Då kan inte dessa fina radioapparater ha funkande RDS-funktioner osv som ju jobbar i bakgrunden även när man spelar CD osv?

FP
Good point, Folke

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.