|
|
|
|---|---|
|
Tjennare!! Har en 325-93:a undrar vad ja kan göra med den utan att sätta i turbo eller kompressor!! Och framförallt inte bli helt ruinerad.. Skulle ju vara gott med lite mer KRAFT!!! Tack på förhand Persson | |
|
Jadu, vad brukar de säga vid sugtrimning - 1000:-/hk? Bland de vanligaste/enklaste hör väl extraktorgrenrör, avgassystem(inget hemmabygge!) och kamaxlar + lite mappning. Redan där ligger vi väl på omkring 30-40.000:-, om det ska vara bra gjort. Sen kan man ju fortsätta med att porta toppen (säg 5k), borra blocket (säg 3k) och stoppa i högkompskolvar för sisådär 15k inkl. kolvringar. Priserna varierar naturligtvis åt båda håll, beroende på vart du vänder dig. Sök gärna bland redan befintliga inlägg! |
|
|
Hmm, vad är de för fel på ett hemmabyggt system? Persson325, en idé vore ju att införskaffa en komplett m3 motor å tippa ner. Mvh Uffe |
|
|
wuffee Ang. "Hmm, vad är de för fel på ett hemmabyggt system?" Trimmar man inte för att HÖJA effekten..? |
|
|
camata: Så du utgår ifrån att folk inte är kompetenta att bygga ett fullflödesavgas? |
|
|
camata: jo, de gör man väl, men bygger man en riktigt bra avstämt system ger de väl mer hk.. Måhända att de inte är alla, men många har ju faktiskt utrustning att göra detta själv.. Mvh Uffe |
|
|
Jonhny Japp, det gör jag. Individens fall: Om man inte är "kompetent" nog för att /ta reda/ på vad som man behöver för sugtrimning så rekommenderar jag EJ att man svetsar eget avgas, då det kräver kunskaper inom svetsning/fysik/"motorik" m.m., vilket jag lite fördomsfullt gissar att den enskilda individen ifråga inte tillfredsställande innehar. |
|
| Jag får nog hålla med wuffee, det finns gott om svetsar i garagen i sverige. Att montera ett extraktorrör och svetsa ihop ett par rör och en dämpare till ett avgassystem är det nog många som kan lösa inom kompiskretsen. Jag tror ändå att extraktorröret är väldigt mycket viktigare än resten av röret. Däri ligger ju avstämningen. | |
| Ett tipps kan ju vara att köpa lite i sammanhanget billig literatur innan man börjar trimma för att skapa sig lite förståelse. Kan nog kapa kostnaderna i slutändan. | |
|
Tack för tipsen!!! Bör tillägas att svetsning inte är några större problem för mig, jobba som svetsare. Men de e ju sant att det är svårt att få till rätt avsämning ... Bättre å lämna bort.. Vad kan en M3 motor ligga på? |
|
| Avstämningen ligger ju i extraktorröret och det brukar man ju köpa färdigt. Kan kanske vara lite svårare att få tag i nu för tiden, men inte omöjligt. Sen är det väl universalsämpare o rör från micro eller nåt resten av vägen. | |
|
Om du ska trycka i en S50-motor så rek. jag ett avgas från någon erkänd byggare, tex. Ferrita, till en dito motor. Att M-avdelningen skulle lämnat avgassystemet på en M3:a åt slumpen har jag MYCKET svårt att tro. Däri ligger säkerligen åtskilliga timmar för att få rätt flöde/pulser i avgaset. |
|
| Ett riktigt extraktor går att räkna fram hur det ska se ut, man kan ha olika diametrar och längder på röret beroende på när man vill ta ut vridet. Men kom ihåg att röret måste bockas o få inte ha några invändiga skarvar, tå tappar extraktor röret sin funktionpå en gång... Kan kanske få fram diameter o längd på röret åt dej ifall du orkar bygga ett... | |
|
Persson325: Jag vet inte vad en sådan går loss på.. Hittade en motor inkl låda för 20000:- i vintras, så, där runt ligger de kanske.. Beroende på hur min ekonomi är, om jag får sålt mina andra bilar osv osv dvs en massa faktorer så kanske de åker ner en m3 maskin i min 325 till vintern =)... Mvh uffe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.