AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.840

Missnöjd med reservdelsförsäljare på BMW...

Sida 1 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns 3 säljare på BMW reservdelar där jag normalt sett handlar.

Säljare nr 1, Har jag mycket bra kontakt och personlig kontakt med. Eftersom han är mycket kunnig och noggrann är det normalt sett honom jag brukar vända mig till när jag behöver reservdelar.

Säljare nr 2, Är relativt ny på den avdelningen, kunnig och noggrann. Har aldrig haft minsta problem med henne.

Säljare nr 3. Brukar jag undvika in i det sista eftersom jag har haft problem med honom innan. Han är inte speciellt noggrann i sitt arbete och är smått otrevlig.

Anledningen till att jag undviker säljare 3 är att jag har handlat saker från honom innan och varje gång jag har gjort det så hade det varit fel reservdel. D.v.s. att 3 av 3 reservdelar som han har sålt till mig, har jag fått lämna tillbaka eller byta! Dessutom så är han väldigt jobbig att ha att göra när det gäller att få han att förstå att det är fel delar.

Nu när jag var på BMW så var det jätte mycket folk och långa köer, så när det blir min tur så får jag givetvis säljare nr 3, min första reaktion var att jag skulle be någon gå före mig så jag slipper säljare 3, men beslöt mig för att ge honom en chans till.

Så jag beställde en ventilkåpspackning till min 530, den på vänster sida. Upprepar att den är till vänster sida, dvs till förarsidan. Så sticker han och hämtar en packning till mig, när jag betalar så frågar jag om det är till vänster sida som jag har fått nu och ja det är det säger han.

Så idag så kör jag iväg och ska byta ventilkåpa, så jag börjar riva alla kåpor, monterar bort alla tändspolar och kontakterna till spolarna. Sen börjar jag skruva loss ventilkåpan.

Lyckas med stor möda lirka ut ventilkåpan, (det är väldigt trångt), vänder ventilkåpan och tar försiktigt loss den gamla packningen och gör rent kontakt ytorna. När jag ska montera dit den nya packningen när jag märker att packningarna inte alls ser lika dana ut!

För det första så är ventilkåpan 2-3 cm kortare än den i min bil och för det andra så är den skuren fel.

Nu står man där med en bil vars motor är nedmonterad och en packning som inte passar.

Lyckas med stor möda pussla ihop den gamla packningen som har gått av och få den att sitta på ventilkåpan.

Det tar en bra stund innan jag lyckas få på ventilkåpan utan att ngn del av packningen ramlar ut.

Vilket fall så lyckas jag montera ihop motorn med packningar som är i ännu sämre skick än vad de var innan så jag kunde köra hem med bilen.

Jag är riktigt trött och irriterad, jag frågade ju honom 3 ggr om det var rätt packning men nej det ska bli fel ändå... typiskt att det alltid blir fel när det är säljare nr 3 som är i farten.

Jag har handlat på BMW så många gånger nu att Säljare nr 1 kan plocka fram min bil i ETK utan att jag ska tala om vilken bil jag kör och ändå så blir det aldrig fel när jag handlar från honom.

Jag tänker gå och klaga, vet bara inte till vem eller vart.

Tacksam för tips om hur jag ska gå till väga.

__
///M som i Mugge.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
för det första är den nya ventilkåpspackningen 2-3 cm kortare än min gamla.

skulle det stå.

__
///M som i Mugge.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Är det att överreagera att gå och klaga på en säljare för en sådan sak?

Det är ju inte så kul att arbeta i flera timmar i onödan.

__
///M som i Mugge.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Klaga till nr 3 chef eller arbetsledare och förklara dej noga och begär kompensation för besvär/resa.Minsta man kan göra,har själv klagat ibland och då brukar man få rabatt saken/reservdelen.
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Var glad att du inte kör Ford som vinterbil. Där jag har handlat delar till min Sierra några gånger blir dom nästan irriterade när man kommer dit, även om man vet exakt vad man ska ha.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag ska klaga... så får vi se om det tjänar ngt till... själv är jag tveksam....

__
///M som i Mugge.
Mugge; Om du inte klagar, kan det inte bli bättre, så klaga.

Mvh Stephan

Ps, Nej det är inte att överreagera att kräva, någon slags kompensation över att du stått med en okörbar bil, när du fått fel artikel.

Sa
90
Samid
318i -89
Är det BMW i GBG?
I så fall känner jag igen problemet. Tjejen är kunnig och bra, gubben är åxå bra och trevlig, men den yngre kille är precis som säljare nr. 3, osäker i sina beslut.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
nej det är BMW i Malmö som sålde grejerna.

__
///M som i Mugge.
Sa
90
Samid
318i -89
Tycker att du ska klaga!
Inte bara säga att du fick fel packning, utan beskriv det hela precis som ovan.
Handlar man orginal delar på BMW så förväntar man sig kvalitet, man betalar ju extra för den.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Berättar hur det går.

__
///M som i Mugge.
Men jisses då...detta verkar ju vara någon form av BMW 'anställnings fenomen'!! jag handlar personligen delar från BMW i Lund, och upplever ständigt att jag kör hem med fel prylar! En special beställd vit sidoblinkers visade sig vara gul, suck....en dimljus ram höger, visade sig vara en dimljus ram, vänster, dubbel suck!! Etc....etc...etc....jag är så TRÖTT på dessa klåpare!! Du gör helt rätt i att klaga mugge. Min säkring gjick till slut när de repade min 7a (och dessutom tvättade upp den oskyldigt innan leverans) och ingenting sade. Då ringde jag upp verksatds chefen och gav han en blåsning som har resulterat i ett helt annat bemötande från och med denna händelse...

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Aldrig kul när det inte fungerar som det ska.
Det jag tycker du ska göra är att ta kontakt med VD eller Administrativ chef på plats och förklarar hur det ligger till. Om det finns problem med dom anställda så vill dom säkert ordna upp det på bästa tänkbara sätt för alla parter.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Det är vansinne, skulle BMW vara sista utvägen för mig att skaffa reservdelar, skulle jag hellre anpassa (och sjunka lågt) Volvodelar till bilen. Bara skämt, undvik de, jag ryser när jag kör förbi Bmw i mölndal, tur att man har lite kontakter på andra ställen, annars ät Bayerische kanonbra killar.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
"är" ska det stå
Sa
90
Samid
318i -89
Det verkar som om BMWs reservdelspersonal är dåliga på att ta fram rätt delar. Det sker i Göteborg, Malmö och i Lund. Det skulle vara kul å veta om det är nå fler ställen som ni känner igen detta problem?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag handlar ofta grejer till bilen på BMW i Malmö och jag får aldrig fel när det är säljare 1 & 2 som jobbar.

En gång så ringde jag och skulle ha en dörrkontakt till min bil, eftersom larmet gick hela tiden, då bilen trodde en dörr var öppen. Jag ringer till BMW och säger att jag ska ha en dörrkontakt, det är en nyanställd säljare (som har slutat) som svarar, han plockar fram en del som han beställer hem till mig.

Innan vi lägger på så skriver jag ner vilket reservdelsnummer han har beställt hem till mig. Efteråt kollar jag upp det på ETK, och märker att det är helt fel grejer jag har fått.

Åker dit på måndag, så är det säljare nr 1 som jobbar. Ha sa att han hade sett att det låg en beställning på min bil och frågat den nye säljaren vad det var jag hade velat ha. Därefter så kollade han upp vilken del som var beställd och rättat till felet och beställt rätt del.

Så säljare 1 är riktigt duktig.

__
///M som i Mugge.
Njuren
ja tycker den äldre säljaren på förenda bil centrum i malmö e rolig o bra o göra med.han skojar o säger balla grejer haha kan ej skriva här.

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag ger dem där jag handlar en utskriven lista med reservdelsnummer, det fungerar utmärkt.

Mvh Björn
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Är det inte olika nummer beroenede på vilken version av ETK man använder?

__
///M som i Mugge.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jo, någon enstaka gång så är de nummer jag kommer med inte de senaste men då ersätter de bara mitt med det senaste.

Alla reservdelsnummer är hierarkiska så vet man ett i kjedjan är det enkelt att hitta det senaste mostvarande.

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.