|
|
|
|---|---|
|
Har en e-34 -90 Har sökt lite på furomet men blir förvirrad av olika förklaringar. Varvräknaren och bränsle förbrukningen fungerar bara ibland. Vissa säger si-batterier andra kondensatoter någon som kan ge konkret svar på vad det kan vara? Bmw Den bästa bilen genom tiderna... | |
|
Om resten av instrumenteringen funkar så är det med största sannolikhet SI-batterierna, plocka ur och mät upp spänningen på dom. Finns guid till hur man gör här på autopower: Länk |
|
|
Har analoga mätarställning, resten funkar fint. var sitter batterierna? Bmw Den bästa bilen genom tiderna... |
|
|
Aha kollat genom länken nu. Men det är ifrån en e30 läste på forumet att e34 har kondensatororer istället för si-batterier. Har plocket ut instrument panelen och tryck till den högra kontakten då funkar det, men när men sedan monterar ihop det slår ifrån tänningen o sedan startar så e det dött igen. Möjligvis glapp kontakt. Kopplar man ur stereon fungerar det imellan åt skit skumt. Bmw Den bästa bilen genom tiderna... |
|
|
E34'or med servicindikator ska ha SI-batterier, det finns visserligen två olika typer, NiCad är den vanligaste (i min E30 sitter det dock självfallet Lithium). Instrumenteringen skiljer inte vad jag sett mellan E30 & E34. Haynes skiljer inte heller på dessa modeller, så kondensatorer kanske är för bilar utan servicindikation? |
|
|
okej, ska montera ner och undersöka det. Spelar det någon roll om man sätter NiCad eller Lithium? Uppladdningsbara eller vanliga? Bmw Den bästa bilen genom tiderna... |
|
|
Du måste löda fast likadana som redan sitter där, det går inte att ändra. Det är olika spänning på dom två batterierna, NiCad har 1.2V medan Lithium har 3.0V. Båda batterityperna är uppladningsbara. |
|
|
Närbesläktat: Min varvräknare "hackar" på nervägen, tex vid en växling? Är det också batterierna eller är det att varvtalet verkligen faller ryckvis? Det låter iofs inte som det. Instrumenten fungerar i övrigt bra. Anders |
|
| Varvtak sjunker inte i hack, men det där låter mer som ett glapp i kontakten snarare än ett batteri som är slut... | |
|
Varvtal* Stavar som en kratta gör man också... |
|
|
Nu har jag demonterat ner instrumentpanelen, där satt två lithium batterirer. Jag mätte spänninen på dem och den var på 3 volt på båda. Så nu e det uteslutet att det kan vara några batterier eller kondensatorer. Misstänker starkt glapp kontakt, frågan är bara var!!! Bmw Den bästa bilen genom tiderna... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.