AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
551

Larmfel 316i Compact -95

ka
3
kattenjansson
316i Compact -95
Hej!
Jag är ny här på forumet och behöver er hjälp! Har precis köpt mig en 316i Compact av årsmodell 1995 och är mycket nöjd förutom en irriterande sak; larmet går igång i tid och otid. Ibland klockan 3 på natten, ibland när den står på jobbet. Den har även varit totalt tyst i över en vecka och nu ikväll så har den tjutit 4-5 ggr senaste timmen. Blir tokig för jag lyckas inte lista ut vad som är galet.
Det är ett BMW originallarm (tar jag för givet eftersom det är en BMW-nyckel?!?). 3-knappars larmnyckel. 1 stor rund som låser/larmar 2 st nedanför där en larmar av/låser upp och den andra tänder innerbelysning. Nyckeln har ingen lampa på sig, inte heller någon LED framför backspegeln som blinkar.

Jag kan inte hitta något mönster i hur/var/när den börjar tuta.

Den slutar när jag trycker på avlarmning/upplåsning, då låser jag givetvis igen men nu ikväll så kör den igång igen efter bara ca 15 minuter...

Hjälper inte heller att enbart låsa med nyckel, larmet går ändå tydligen... (??) Trodde att larmet inte aktiverades då?

Testade att gunga bilen (ganska tungt) och då går det igång som det skall, dvs inte en lätt beröring.

Har ingen aning om i vilken ände jag skall börja. Det luktar glapp någonstans? Säkring? Som sagt... aningens irriterande så om någon vänlig själ har några tips så är jag oerhört tacksam! Vill inte gärna ha bilen olåst!!

Tack på förhand!!

// Jansson
Tesfes
Tjena !
Trist för grannsämjan när bilen trilskas. Jag hade exakt samma bekymmer med min.
Hur mår ditt batteri? Har det någon gång varit urladdat?
Jag köpte nytt batteri och vips så var problemet borta.

Förresten kan man på bmw-verkstan koppla om så att larmet inte aktiveras då man låser med nyckeln utan endast aktiveras via fjärren.
ka
3
kattenjansson
316i Compact -95
Första helgen så putsade jag och filade på bilen med radion igång under någon/några timmar så att batteriet laddades ur och jag var tvungen att putta igång. Kan detta ha gjort att larmet ballade ur? Tror iof att det hade tjutit innan dess också förstås... Kan det hjälpa att initiera om larmet?

Har inte haft några andra problem med batteriet. Inatt gick larmet igång 2 ggr, lagom kul att springa upp och larma av från köksfönstret. Dessutom som sagt tidigare; inte bra för grannsämjan!
parolof
är batteriet så dåligt att du bara kan ha radion på ett par timmar så har du nog felet där, OM larmet triggar på att spänningen sjunker under ett visst antal volt
ka
3
kattenjansson
316i Compact -95
Okaj tack för det. Skall köra iväg till en polare och låna en multimeter och mäta spänning/ström.
Jag är ingen elektriker dock; hur märker jag tydligast att batteriet är kasst? Spänningen sjunker när motorn stängs av?
Finns det en säkring för larmet så att jag kan stänga av det på det viset?
parolof
ja om det inte håller laddningen så är det slut, här finns mycket att läsa om hur du ska göra Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.