AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.230

Pysande ljud från bilens underdel när motorn går, vad är fel?

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag har en nyligen inhandlad 740iA '99 (E38) som i allt väsentligt fungerar utmärkt; den besiktigades utan anm i mars och går precis som den ska. Dock har jag på sistone lagt märke till att något under bilen ger ifrån sig ett pysande/väsande ljud då motorn är igång. Eftersom allt tycks fungera klanderfritt är jag väldigt fundersam på vad det kan vara, och om jag borde oroa mig. Är rätt säker på att ljudet inte fanns där när jag köpte bilen. Kan dock inte peka ut någon särskild tidpunkt då det började.

Har genom att pula lite på egen hand kommit fram till följande:

* Ljudet hörs BARA om motorn är på (ej om endast tändningen är påslagen) men är inte beroende av motorvarv
* Ljudet varierar i styrka, ibland hörs det inte alls när man startar för att efter någon minut bli mycket hörbart
* Ljudet hörs inte alls inuti bilen, bara utanför och särskilt om man kikar in under bilen. Jag kan inte avgöra exakt varifrån ljudet kommer, men det tycks komma från den bakre hälften av bilen (inte alls i närheten av motorn)
* Ingenting under bilen droppar och det känns ingen särskild lukt
* Fläkt, AC, DSC på/av gör ingen skillnad
* Check control rapporterar OK

Bilen har varken luftfjädring eller nivåreglering (vad jag vet). Utöver ljudet finns som sagt NOLL symptom på problem.

Skulle uppskatta råd och info om vad det kan vara som står på. Tack på förhand.
Be
96
Bearcat
730iA -91, 300C -09, Jeep GC -93
Intressant... Eftersom det inte hörs med en gång skulle jag säga tätt avgassystem/katalystatorer. Först när det blir tryck börjar det väsa... En gissning utan grund.

Om du kör som Clark Olofsson efter ett bankrån, går bilen som den ska då?
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag har förvisso inte pressat bilen riktigt hårt på sistone, men när jag körde hem i går så accelererade jag ganska kraftigt på väg upp på motorvägen och höll ganska högt tempo hela vägen hem. Märkte inget ovanligt, tvärtom, bilen gick lika bra som alltid.

Kan dra ut en sväng i kväll och känna efter om allt tycks vara som det ska även under lite hårdare körning. Skulle dock hjälpa om jag visste vad jag skulle kolla efter mer specifikt... Effektbortfall? Skakig gång? Oljud? Rosa elefanter? ;-)
Be
96
Bearcat
730iA -91, 300C -09, Jeep GC -93
Hade ett liknande problem på en bil av annat märke och problemet var att kattarna var igensatta. Under vansinneskörning märktes detta genom att bilen missade ibland på en eller flera cylindrar under press, kontinuerligt. Vid "normal" körning gick den prima. Ett väsande hördes underifrån och det var omöjligt att peka ut exakt ställe. De kan ju faktiskt så vitt jag vet låta lite utan att det är något onormalt? I synnerhet vid kraftig värme..?

Hoppas du har något annat än detta dyra problem. Men går bilen som den ska så...
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Nu har jag varit ute på en liten provtur. Varvtalsspärren tur och retur, ett par gånger. Kunde nästan se bränslemätaren röra sig ... men kul var det! Märkte inget konstigt alls, bilen går som en klocka även vid synnerligen inspirerad körning. Några fler idéer? Jag närmar mig slutsatsen att felet antagligen inte är något att oroa sig för, men damnit, varifrån kommer ljudet?! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.