AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
832

(Bild) Någon som vet var denna kabel har för funktion?

Beemer_Linkan
Öppnade huven idag och fick se en kabel som låg löst, det syns ju klart och tydligt var den ska sitta.

Kabeln är den jag håller i, och den ska sitta där du ser koppartråd eller liknande.

Av min förvåning så syns det att den har varit limmad tidigare.

Bilen går som den ska annars. Är det nått som hjälper tändningen ? Tacksam för svar!

MVH / Andreas
Beemer_Linkan
ops glömde länken !

Länk

Ja ja vet att det är en lunarstorm länk , men jag har inget annat att ladda upp på =)

/ A
Det är en tändlägesgivare som boxen tar till hjälp för att ha koll på tändningen.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Går den till en tändkabel, då är det en signal som går direkt till diagnosuttaget på bilen.

Beemer_Linkan
Nej den går inte till en tändkabel. Den går ner undermotorn nånstans. Någon som vet om det går ström genom denna ? , och den verkar inte ha någon viktig funktion eftersom den går klockrent bilen och han som hade den innan har tydligen limmat dit den! =)

tack greenberg!

Mvh
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Kabeln går från tändkabel-6ans cylinder till motronikboxen pin 8 och 31 och heter cylinderidentifiering. Det är en skärmad 2 ledar kabel som är skaarvad vid ett skarvdon under insigningsröret.
Håller på att rota lite i detta eftersom min går dåligt vid 2 bestämda varvtal ,1700 och 3400varv och endast vid mycket gaspådrag. Annars går den hur bra som helst.
Eftersom din är trasig kan du kanske göra ett test åt mig:
åk på 3ans växel vid ca 2800varv och ge full gas, får du då att motorn hackar någonstans mellan 3000 och 4000varv?
Det vore intressant att höra hur din fungerar..
FAF
Beemer_Linkan
FAF: Tack för den informartionen. Ska kolla upp det så åter kommer jag med svar !

Av erfarenhet så går bilen "utmärkt" även när denna är av. Men som ovan nämnt så går den till motorns styrbox och justerar helt enkelt tändningen på motorn. Om boxen inte får någon signal (vilket den inte får när den är av) så kör boxen på "standardvärden" vilket gör att man inte märker någon skillnad...

Nåväl. definitionen av "utmärkt" var för mig när jag skulle besiktiga bilen och upptäckte att avgasvärden blev rätt galna när den körde på "standardvärden"... Vart dessutom lite småjobbigt att få tag på kabeln och rätt klurigt att byta den med dessutom

:-S

(Hade en verkstad som gjorde det åt mig (gratis) och det tog över tre timmar för dem att byta den (och ja, det ÄR kompetenta men det tog ändå så lång tid)

Motorn det handlade om var en M40B18, kan inte tänka mig att det skiljer sig särskilt mycket mot M20B25...

Hoppas det löser sig!

Antes conocí a Lina no creía que algo podría valer más que esa uníca cosa; la amo...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.