AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.580

Fråga til Hasso -98 oktan bättre än 95?

52
447
528:n
528i -96
Hasso, är det bättre för ventiler och motorn i övrigt att bara tanka 98 oktanigt? Är det sant att man lättare får sot och beläggningar på spridare m.m. om man bara tankar 95 oktanigt???
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag kan inte på nått sätt tillstyrka det påståendet de allra flesta bilägare kör på 95 utan bekymmer.
Enda skillnaden är att 98 oktan har bättre förmåga att inte självantända "spika" men det spelar ingen roll då tändningen anpassar sig efter okantalet och motorn är utrustad med knacksensorer på de flesta moderna bilar.

///MVH Hasso
Länk
masseman
I instruktionsboken står det att motorn ger bästa prestanda med 98 oktan...vet ej om det gäller i praktiken..men..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo det kan iofs stämma, då den justerar tändning efter oktantal, och lite högre tändningen kan möjligvis ge något högre effekt
Men bara marginellt och inget som du märker av.
Men så finns ju alltid placeboeffekten:)

///MVH Hasso
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I teorin (och i verkligheten) ger högre oktantal alltid lite högre verkningsgrad (mer effekt och/eller lägre bensinförbrukning) i en modern motor med knacksensorer eftersom den då ställer om tändningen automatiskt efter bensinens knacknings/spikningstendenser.

Skillnaderna är dock relativt små i "vanliga" sugmotorer - jag märker ingen skillnad effektmässigt i min bil, dock tycker jag att den går lite mjukare och drar något mindre bensin med 98 - oktan.

I högtrimmade motorer och turbomotorer är skillnaderna oftast klart märkbara.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Min enduro(KTM) är känslig på bränslet man märker skillnad på högre oktantal att den går bättre nackdelarna är att den smäller och puffar betydligt mera vid gasavslag.Men detta är med originalbestyckad förgasare.
Jag brukar "placebo"-trimma min BMW på Autobahn. ;-)
Ett never ending ämne...)
Lite förenklat kan man sammanfatta så här: Alla bensinmotorer får lite högre prestanda om man ställer tändning osv lite tidigare och/eller höjer kompressionen gentimot "normalfallet", även med t.ex 91-95-oktaning soppa. Problemet är att man får mer eller mindre kraftiga och skadliga spikningar (knackningar) om inte bränslets oktanhalt samtidigt höjs.
Omvänt: Om man tankar högre oktanhalt på en bil med modern och adaptiv motorstyrning så ställer den omgående om tändning osv och man får ut lite mera effekt, kanske bättre motorgång osv, men endast om motorstyrningen gör detta mha knacksensorerna osv, annars ingen skillnad alls.
Själva bensinen t.ex 98-100 oktan innehåller inte någon extra energi vilket är en vanlig missuppfattning, den är bara mera beständig mot knackning och högre kompression (och dyrare).
Förhållanden för ventiler, ventilsäten, sotbenägenhet osv ändras inte beroende på oktanhalt på motorer som är byggda för blyfritt bränsle.

FP
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Som redan varit uppe förhindrar ett högre oktan bla. spikningar, detta speciellt gynnsamt i turbomotorer. Kör BMW´n på 95 och 245án på 98, vågar då ta upp laddet några snäpp utan spikningar. Med 95 blir det en klar skillnad.....börjar hamra strax under 1.0
Njuren
vad e e en knacksensor?

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är sensorer som känner av "vibbar" frekvens om motorn kommer i sånt läge att den vill spika och ger då signal till motorns tändsystem att sänka tändningen för att förhindra spikningar (självantändning) (enkelt förklarat)

///MVH Hasso
Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hakar på folkes inlägg, högre oktantal innehåller inte mer energi som sägs, utan t.o.m. mindre energi än lägre oktantal. Högoktanig bensin är väl mera "kallare" bränsle, och kyler kolvarna bättre då det inte tänder lika tidigt.

Iofs redan skrivet, bara formulera det annorlunda. Men va tusan, jag kan ju ha fel, är ju inte så insatt precis

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.