AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.699

E38 elgardin problem!

PG
4
PGW
728 iA -99
Min 728-99 blev underkänd vid besiktning med bruten bakfjäder. Åkte till BMW verkstan för att höra pris på reperation. Då de fick höra att den hade el-gardin sa dom att det nog gick på 4000-6000kr bara i arbetskostnad då de aldrig bytt fjäder på en bil m. el-gardin. Eftersom jag skruvat mycket bil förr i tiden tänkte jag att det nog skulle vara både kul o billigt att gör jobbet själv. Allt gick bra tills jag kom till gardinen... gav upp efter 3 timmar. Har sedan haft bilen hos 7 olika verkstäder som säger sej vara experter på BMW, ingen har lyckats få ut gardinen. Jag förmodar att det egentligen e ganska enkelt om man vet hur man gör. Om du vet hur man gör vore det väldigt trevligt om du talade om det.
Tack på förhand.

PGW
Kan detta vara till hjälp?
Länk

Mvh. /Kjell
Jag skummade igenom TIS innan jag plockade ned hela mitt baksäte för att få ur elgardinen, jag tyckte mig se där att man ev. kan lyfta ur hela elgardinen utan att plocka ned baksätet...

Om det är möjligt så sitter elgardinen endast med de 3 skruvarna som sitter i taket i bagageluckan...

Men... Vad har elgardinen med bakfjädern att göra? Jag ser inte kopplingen mellan ett separat system som sitter i bakrutan och fjädern som sitter utanför kupén?

/Marcus
Bmwcs# 4680
PG
4
PGW
728 iA -99
Hoppas att jag inte blivit felinformerad av BMW som påstår att man måste ta bort hela hatthyllan för att byta fjäder bak. Övre fästet till fjäderbenet sitter under hatthyllan enl. BMW-verkstan.
Kan man byta fjädern utan att ta bort hatthyllan löser det ju hela problemet. Har inga skruvar i taket i bagageutrymmet, bara en ca.15cm bred balk som e svetsad...?!?

PGW
Plumber
Hatthyllan måste ur.
Nåja, om du måste plocka ur elgardinen så följ instruktionen som Kjell länkade. Jag följde den och det mesta gick som planerat. Jag har elstyrda ryggstöd i bak på min vilket komplicerade saker.

Däremot måste du ha 3 skruvar i bagageluckan på din, annars vete tusan om du ens har elgardin?
PG
4
PGW
728 iA -99
Mysteriet med el-gardinen fortsätter (tyvärr, suck!)
Först ett stort tack till Kjell för länken, trodde att du löst problemet tills jag insåg att min hatthylla tycks vara av ett annat slag. Hatthyllan på min bil är i ett stycke. Och nej, det finns inte 3 skruvar i taket på bagaget. Gardinen är elektrisk, man trycker på en knapp vid AC och så rasslar det till där bak. Hatthyllan är alltså i ett stycke och saknar högtalare och därmed även högtalargaller. Efter att ha plockat bort ventilationsgallren tycks jag även se att elgardin paketet sitter monterat vid bagagerums- taket och inte i hatthyllan. Det sticker 2 gigantiska plastskruvar ner i bagaget, iskruvade ovanifrån, som dock e omöjliga att komma åt underifrån pga tidigare nämda balk. För att lossa skruvarna ovanifrån måste ju hatthyllan bort och det e ju bara det jag vill...nån som har nått mer förslag?

PGW
bmw jesus
om du inte får stil på den ta en rakbladskniv och skär av gardinen... va ska du ha den till. värkar ju mest bara vara till besvär??????
Hej PGW,
Hmm, jag antar att hatthyllan har designats om vid faceliften då...
Den förra länken hittade jag på Länk mitt första tips får bli att du kan försöka lusläsa länkarna där för att se om det finns någon mer passande (men jag hittade ingen vid en snabbkoll).
Mitt andra tips är att ställa frågan på Bimmerboard: Länk där har jag flera gånger fått svar på frågor ingen kunnat hjälpa mig med här på Autopower.

Mvh. /Kjell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.