AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
651

Bilen vill inte växla upp, assistans tack.

Lu
9
Luddeman
528iA -96
Jag har en 528iA -96 som igår började att bete sig konstigt. Av någon anledning så vill ibland inte bilen växla upp till varken 4 eller 5 och än mindre lockup. Jag upptäckte problemet vid landsvägskörning i ca 120km/h då motorn varvade 3500 varv. Jag provade att varva upp ytterligare och sedan släppa på gasen men bilen ville inte växla upp. Sedan la jag i S läget och gjorde samma sak varefter jag la i D igen. Då kunde den växla upp igen. Vid nästa 2 turer gjorde bilen likadant fast på lägre växel d.v.s. vid 80km/h. Detta fel är dock inte konstant då den ibland faktiskt växlar som den ska.
Har någon den minsta aning vad detta kan bero på?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Detta kan förekomma om man har förstor skillnad på framdäckens diameter att växellådan får spel.
Även en ABS givare kan ge felaktig signal till lådan utan att varna för ABS/ASC fel (framgivare)
Kan även vara ett mjukvaru fel prova att nolla lådans minne.
Lossa bägge batterikablarna från batteriet, lägg ihop + och - kabeln, vänta sedan 20 minuter innan du sätter tillbaka dompå batteriet.
Hjälper inte det så kan det vara ide att läsa av felminnet hos BMW för att se vad det kan ge.
Eftersom lådan går bra "för det mesta" så bör det nog inte vara oljan som spökar, filter och oljebyte är ju annars nått man tar till vid dålig växlingskomfort.
Det sitter en hel del solenoider i lådan som kan spöka också.

///MVH Hasso
Länk
Lu
9
Luddeman
528iA -96
Tack Hasso!

Då har vi nog hittat felet. Jag fick nämligen funktering i förrgår och kör nu med reservdäck på ena framhjulet. Jag skall byta tillbaka på måndag så får vi se om problemet försvinner.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ok det är inte bara du som råkat ut för detta vid körning på reservhjulet vid punktering fram.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.