|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu har jag gjort en mycket enkel och amatörmässig ritning på hjulet. Man får nog jämföra med bilderna på originalhjulet för att förstå helt är jag rädd... Men jag undrar ändå om det inte hade varit enklare att bara laserskära ett tandhjul med diametern 170mm ur en 10-12mm plåt och sedan svarva ner ett gjutet originalhjul och svetsa ihop det. Det borde bli betydligt mindre jobb. Johankihl: Kom mailet fram? Om du har ångrat dig och inte vill sälja ditt färdiga hjul kan du väll säga det i såna fall? |
|
| Kan man del av ritningen? | |
|
Oj, glömde det, så dumt. Här finns den: Länk |
|
|
Baalzamon: ja att du inte har så värst mycket plats att spela på .. och sen så kan man inte svarva bort nästan nånting av originaltriggerhjulet då den är tvådelad och gummiupphängd. Om nu nu inte vill att den ska lossna i 2 delar dvs =) Det är på millimetern att mitt går dit.. men de sitter där iaf å funkar perfekt! :) |
|
|
Mitt originalhjul kan inte svarvas, däremot hjulet som kommer från M20 med L-jet. Det är inga tänder på det, triggningen måste skötas av någon magnetisk fläck i materialet. Och någon gummiupphängning har jag inte sett? Som sagt är det enda som oroar mig ifall materialet i det gjutna hjulet är svetsbart, men det borde gå att lösa. Hur som helst, jag är fortfarande på jakt efter ett laserskuret trigghjul om någon kan fixa. |
|
|
Bara jag får reda på hur det ska se ut fixar jag ett utskrutet hjul enkelt /Per |
|
|
170mm i diamter, 36 tänder och en glugg. Skär ur en plåt med grovlek runt 10mm, och låt tänderna vara ca. 4,5mm djupa. Ett centrumhål på runt 120mm är bra, så svarvar jag ner originalhjulet motsvarande. Alltså likt det på ritningen i länken nedan, men med andra mått. Länk |
|
| Vart sitter den bortfrästa kuggen förhållande till styrhålet? | |
| Är osäker, det får man kolla upp innan man svetsar. Den skall sitta ett visst antal grader ifrån övre dödläger i alla fall. Skall man svarva och fräsa hela hjulet så får man nog kolla det noggrannare, alternativt göra 37 kuggar och ta bort den som sitter lämpligast. | |
| Du har inte möjlighet att kolla på ditt org hjul med en gradskiva? | |
| Jag har tyvärr ingen gradskiva framme, jag håller på att flytta. Men gluggen på originalhjulet sitter inte fullt 90 grader motsols från styrpinnen. Kanske 70-80 grader. Jag vet dock inte om den skall sitta på samma ställe på megasquirt. | |
| Beror på vilken version man har av den tror jag... | |
| Okay, 2.2 har jag. Sedan saknas det ju två tänder på originalhjulet också, så jag vet inte riktigt varifrån man skall mäta | |
|
bara säga att Ford orginal inte va så dyrt... 218kr för ett 36-1 hjul som jag hoppas kan passas in på en m10 hehe. Kan lägga ut en bild när jag fått hem det Hittade detta på fmcs.nu "Triggerhjulet från Ford är Finis code 6523986 eller 6162059, eller 1078767. Skillnaderna är marginella så välj det som går fortast att få hem Är det fords art nr eller?? |
|
|
Tyvärr har fords trigghjul inte samma diameter som BMW. Det går säkert att använda, men då får man bygga om fästet till givaren. Jag är fortfarande intresserad om någon har möjlighet att laserskära ett hjul åt mig |
|
|
Verkar lågt med intresse! |
|
|
har för mig de inte ska sitta på samma ställe som orig.. man mäter från TDC.. om de var 60grader eller nått. Läs edis manualen så ståre där om du har edis-4/edis-6 vad du ska ha. |
|
|
Om man kör edis ska triggern sitta på 60grader vet inte var den sitter orginal? |
|
|
Opps glömd visst bort denna tråd. Nu har jag fått min ford trigger skiva iaf. Vet inte om jag blev helt nöjd ska mäta lite till. Hjulet är 17 cm i diameter och blir lite trångt mot vattenpumpen på en M10'a. Kanske blir det bättre om man tar dubbelremskivan men då blir det väl trångt mot kylaren... Kanske beställer jag ett 14cm hjul usa Länk Finis är fords best nummer. Tror att givaren ska sitta 90 grader före på 4-cyl och 60 grader på 6-cyl. Här finns bilder på ford hjulet Länk Länk Länk |
|
| Det blir nog att jag beställer ett sånt 14cm-hjul och bygger om fästet till givaren. För att få givaren på rätt antal grader från öd så är det ju bara att svetsa dit hjulet på rätt ställe. 17-cm hjulet blir nog väldigt svårt att få dit på ett snyggt sätt. MEn det på 14cm, det sitter alltså på amerikanska ford? Du kanske har artikelnummer? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.