AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
18.147

Trigghjul för Megasquirt

Sida 1 av 2
Någon som har en snygg lösning på ett 36-1 trigghjul för att köra Megasquirt med EDIS på en M40? Originaltrigghjulet har ju lite för många tänder...
Har du tillgång till bearbetningsmaskiner? Jag har Ritning på ett hjul som passar på M30..
Tyvärr har jag inte tillgång till några användbara maskiner. Sedan är jag inte helt hundra på om ett hjul till M30 passar heller, fast det är inte omöjligt att det är samma. Du har inte möjlighet att eventuellt tillverka ett hjul och sälja i såna fall? Det är i stort sett bara trigghjulet kvar innan jag kan starta upp maskinen.

Vet du om originalsensorn fungerar ihop med EDIs förretsen, alltså den som läser av trigghjulet? Den borde göra det tycker jag.
Kan fixa ett hjul ifall jag bara vet hur det ska sättas fast på veven... Kan du fixa en skiss?
Det skall jag ordna i morgon, kan fixa en bild med mått och grejer. Originalhjulet är nerplockat så det är enkelt.
ch
99
chellquist
i3s -20
318xd Touring f31 -14
2002 tic -73
Jag skulle behöva hjul till två M10 ifall du kan göra och sälja. Dom är ju rätt lika M30 så med en väldig tur så kanske det kan passa rakt av
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Förutsatt att det är samma triggerhjul på m40 och m42 (vilket jag skulle tro) Så har jag gjort det du söker efter. Jag svarvade bort orginaltriggerhjulet på remskivan och laserskar ut ett nytt som passade. Sedan tig:ade kompisen fast det på skivan åt mig. På så sätt kan man använda orginal triggergivar-fästet som är riktigt bra jämfört med ett hemmasnickrat.

Kontakta mig på mailen, jag har ev ett remhjul över (6 insexbult sitter mitt med har jag för mig) som är svarvat och klart för triggerskivan. Laserskurna triggerskivor kan jag också fixa i olika diametrar beroende på vad ni söker.

Balzaamon. Orginal triggergivaren fungerar till EDIS, stift 1&2 ska du använda i kontakten. Fungerar det inte så vänder du bara på 1:an och 2:an, då fungerar det garanterat enligt tester.

Maila johankihl@hotmail.com
Mail skickat. Men det är hur som helst inte samma trigghjul på M40 och M42.
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Mattias735ia:

Om du vill så får du gärna maila din ritning till mig.

Jag håller så smått på att försöka sno ihop en lite bättre M30 och har även jag funderingar på Megasquirt.

Bert-Ola
BmwCS #2423
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
jag är också lite intresserad av trigghjul till m40, kan ev. greja bearbetning om någon kommer fram med en ritning.
Originalhjulet är gjort i pressad plåt och sitter ihop med en remskiva. Blir nog inte helt enkelt att fixa på ett snyggt sätt. Jag skall ta bilder och mått, men tyvärr glömde jag hjulet i verkstaden i dag också...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Mattias; jag skulle vara hemskt tacksam för en kopia av din ritning :)
Här har jag nu äntligen fixat ett par bilder på trigghjulet. Diametern är 170mm, samma som M42. Men i övrigt verkar hjulet inte vara samma väll? Jag blir lite osäker faktiskt, och ETK fungerar inte just nu tyvärr.

Länk
Länk
Det här tål att kollas upp tror jag. Det verkar som om M40 och M42 har samma lösning med trigghjulet, bara det att M42 har en mindre remskiva för generatorremmen. Sedan vet jag inte hur det är på M42 om trigghjulet är gjutet eller av pressad plåt som på M40. Det hadde varit enklare om det hade varit gjutet, då hade det funnits något ordentligt att svetsa i.
Men sedan kom jag på att M20 har en annan lösning med ett magnetiskt trigghjul utan tänder. Kanske det skulle gå att använda det i stället, det borde också vara enklare att svetsa i. Eftersom jag har ett sådant hjul liggande någonstans så skall jag rota fram det och testa med. Frågan är ju bara hur långt ut generatorremmen kommer jämfört med originalhjulet...
För att göra tråden komplett i fall någon söker efter info om detta så småningom så fortsätter jag att skriva ner mina erfarenheter.

Hjulet från M20B20 -86 med L-jet går relativt lätt att modifiera för att passa M40. Detta hjul har bulthålen på samma avstånd som M40, och skall bara vara att bulta dit. Remskivan för generatorremmen kommer dock cirka två millimeter längre ut, men detta borde gå lätt att lösa genom att lägga distanser bakom remskivorna på vattenpumpen och generatorn. Remskivan på M20-hjulet hadde samma diameter som det på M40.
Detta hjul som sitter på M20 är gjutet och massivt, och borde bara vara att svarva ner till lämplig diameter, och sedan svetsa samman med ett laserskuret trigghjul. 170mm är lämplig ytterdiameter på trigghjulet.

Det enda jag är osäker på just nu är om materialet i hjulet är svetsbart. Ibland kan det vara lite kinkigt ed gjutgods, men jag skall lämna svetsningen till en kamrat som är yrkessvetsare så får han göra så gott han kan.
ch
99
chellquist
i3s -20
318xd Touring f31 -14
2002 tic -73
Tänkte bara säga att Ford orginal inte va så dyrt...
218kr för ett 36-1 hjul som jag hoppas kan passas in på en m10 hehe. Kan lägga ut en bild när jag fått hem det

Hittade detta på fmcs.nu "Triggerhjulet från Ford är Finis code 6523986 eller 6162059, eller 1078767. Skillnaderna är marginella så välj det som går fortast att få hem."
Jo men det hjulet har en annan diameter, och om man använder det så får man bygga ett nytt fäste för givaren
Baalzamon! Fixa en ritning på ditt hjul så kan jag tillverka ett 36-1 som passar direkt på veven, med remspår o allt..
Al
119
Al*
325(320) -91 Turbo
lite OT men jag har en laserskuren 36-1 krans på min m50.. var ett helvette få dit ;) Edis-6 då förståss
Mattias: Skall göra ett försök att få till en ritning, men jag har inget CAD-program eller liknande. Annars skall jag eventuellt få köpa ett löst trigghjul av en annan kille för 400kr som jag kan svetsa på originalhjulet, jag antar att det blir betydligt billigare än att tillverka ett helt nytt hjul
AI*: Vad var det stora problemet med att få till det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.