|
|
|
|---|---|
|
Hej Undrar om någon vet vad ska man ha för lufttryck i däcken som är 225/18/40 BMW e46 modell Tacksam för svar | |
Lundqvisten |
Jag har 2,3kg i mina 215/40/17. Kan tänka mig att du bör ha det samma, eller kanske tom någon mera. |
|
Tack Lundqvisten... Fick tips att man ska ha 2.4 - 2.5 så det borde nog stämma... MVH Roberto |
|
|
Det låter extremt lågt! Du kan gott åka på 2.8 runt om om du har sån profil. Jag åker på 2.8 runt om i mina 215x45x17-däck. Kanske får du aningen hårdare gång, men slitstyrkan blir bättre, bränsleförbrukningen lägre och högfartsstabiliteten bättre. Nya däck är det svårt att få för mycket tryck i. De är så pass stabilt konstruerade. För lågt tryck däremot är lätt att få och medför onormalt slitage och hög bränsleförbrukning. |
|
|
Jag fick tipset 2.8 - 3.2 kg i 235/45/17 - 255/40/17 till M5an men då är ju det en tung bil 1800 kg mvh lars |
|
| har 234 40 18, kör med 3 bar runt om :) | |
| 235 even :O | |
|
Ringde killen som jag köpte fälgar av... Han sa minst 2.8 men man kan alltid ha lite mer så det borde ligga runt 3 bar... |
|
|
Precis... min däck-nisse sa följande till mig när jag fick mina 225/40 18 monterade: -"absolut minst 2.5 bar men gärna uppåt 3.0 bar". |
|
| 3.0 baby.. inget mindre.... | |
|
Har 2.8 till mina 225/45/17 / KEN Länk |
|
| På insidan av förardörren har bmw skrivit vad man bör ha för olika dimentioner. (I alla fall på min 5-serie.) Där står det att man bör ha 2,4 fram och 2,6 bak till mina 235/45/17 i och för sig beroende på hur mycket vikt man ska ha i bilen. | |
|
Roberto: den dimensionen har jag fram och jag har ca 2,5 i dem. Bak har jag 255/35-18 och i dem har jag ca 2,9. Se även etiketten på B-stolpen, som Goldcom nämner, där står rek tryck för olika dimensioner, samt olika situationer, exvis 4 pers i bilen eller 5 pers+bagage... / Joakim Länk |
|
|
Problemet med bilfabrikanters lufttrycksrekommendationer är att de har en komfortaspekt de vill uppnå och skiter i att däcket slits snabbare. Generellt gäller att 0,3-0,5 bar extra utöver den högsta lufttrycksrekommendationen från bilfabrikanten förlänger livet på däcken (ibland väsentligt mycket längre livslängd) och gör dem högfartsstabila. Mvh |
|
|
Har 225/45/17 med minst 3 kilo i efter rekommendation från däckfirman som byter sommar o vinterdäck åt mig. Minskar spårningstendenserna avsevärt, vilket i princip är det enda jag bryr mig om. Sen vet jag inte om jag ska lita på dem helt obetingat, senaste bytet från vinter- till sommardäck lyckades de kasta om rotationsriktningen på bakdäcken... |
|
|
3,0 och 3,2 i mina lågprofil. Detta efter däckfirmans rekommendation samt erfarenhet från tidigare däck och slitage. |
|
|
OK, jag ska nog testa med högre tryck... / Joakim Länk |
|
|
ufo: Trycket bak (2,9 bar) är helt OK, men fram skulle nog 2,8 bar vara bättre för 225/40. Mvh |
|
|
Motor ligger framme och man ska ha mindre tryck framme än i bakdäcken ???? Varför borde man ha mindre tryck framme än i bakdäcken??? |
|
| Även om motorn på en BMW sitter fram är vikten över bakaxeln ungefär lika stor som på framaxeln. Lastar man dessutom in folk och bagage blir bilen baktung. | |
|
Det finns en förklaring till varför man har högre lufttryck bak, saxat från Nokias däckmanual: Länk "Bakaxeln utvecklar sidkraft senare än framaxeln. Genom att höja lufttrycket i däcken på bakaxeln kan fördröjningen minskas. En så kort fördröjning som möjligt ger bakaxeln bättre stabilitet, och en okontrollerad krängning vid snabba filbyten (overshoot) kan undvikas." /Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.