AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
630

hur fungerar kylarvätske-givaren på e30?

sa
124
saaek
320i -89
Hej!
Har börjat tröttna på att kühlerwasserlampan alltid lyser på min checkcontrol, fast än att där finns gott om kylarvatten. Hade upp givaren ur tanken igår och kollade på den, men jag kunde inte komma på hur den fungerar. Min gissning är att den vita plastiga ringen ska en bit upp på pinnen när där finns kylarvatten, men hur känner den av det om det är så? Finns det något sätt att mäta fram om givaren fungerar eller ej? Tex mäta med en ohmmätare?

Har en fråga till, hur får man upp handskfacket om man har lyckats rycka av handtaget, och lyckats knäcka den lilla järnpinnen som hänger ner?

Tack på förhand!
Jag vet inte hur man kollar givaren, men jag vet att det inte är ovanligt att den går sönder.

Och handsfacket ja... på min förra E30 gick låset sönder i låst läge. Till slut ryckte jag ur hela handskfacket och fick köpa nytt på skroten. Jag kom inte på något smart sätt att få upp det utan att göra sönder det...
Lundqvisten
Givaren sitter nog uppochned, den är en flotör som måste peka åt rätt håll för att fungera. Kontaktstiften skall peka rakt uppåt då sitter den vänd åt rätt håll.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min spolarvätskegivare satt åt fel hål. Vände på den och nu funkar det. Om man har tur är det så...
svintoleffe
Ta bort givaren, så gör du rent dne med typ en rotborste eller något annat, då dom oftatst brukar rosta, o då får dom inte kontakt med plastbiten, för i den sitter det ochså plåtstift.

Kolla på det, så kasnke du inte behöver köpa en ny.

Länk Bimmern
MVH Leffe
funkade med rengöring av givaren på min förra e30, på min nuvarande är jag osäker, den falskvarnar massa ändå :)

MVH
Johan K
svintoleffe
Bmwfreaken..

Det gjorde den vi använder ochså, men då gnussade vi ännu mer, samt tog lite slippapper, o gnuggade ochså, så det blev riktigt rent, iannat fall, så kan man flytta ut stålstiften lite, så dne får lite bättre kontakt, men det gäller att man är väldigt väldigt försiktig, då man gör något sådant.

Länk Bimmern
MVH Leffe
STi
Antar att du menar givaren för kylarvattnet. Några som missat det. Hvarfö är av brytande funktion. Dvs dåligt med vatten gör att givaren ger signal. Gitarna brukar gå sönder ibland. Om man vill kan man byta givaren typ 200 kr på skroten, eller var man bort pluspolen på batteriet. Rycker loss anslutningen till givaren. Så att kontaken är lös. Sen tar du en sladd bit mellan de 2 stifften som inte sitter på givar delen utan på den andra. Vi har nu en slutände krets. Och då ska inte lampan på checken lysa.
svintoleffe
STi

Det är inget jag skulle rekomendera att man gör.

Om man gör som du säger, så sitter man o åpker långt, så pajar en slang eller, toppen pajar, så vattnet försvinner, vips så stiger tempmätaren, kan ju bli en del dyra skador på bilen då.

Som inte hade hänt om givaren funkat, för då varnar den, så stannar man bilen, o kör inte mer.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Lundqvisten
Instämmer till fullo med föregående talare...
sa
124
saaek
320i -89
Tack för alla svaren. :)

Får testa och göra som svintoleffe sa.

STi: Är ute efter att få den att fungera, inte att släcka lampan. Men det funkar säkert att göra så, verkar lite riskabelt bara.

Får nog ta en bild på givaren så att ni ser vilken det är också, för den kan inte sitta fel så som tex Lundqvisten sa.

Jag återkommer med bilder och svar om det löste sig eller inte..
sa
124
saaek
320i -89
Var ute och hämtade in givaren precis och rengjorde den lite. Ska snart ut och sätta i den igen och se om det fungerar. Tog en bild på den också så att folk vet vilken det är jag menar.

Länk
sa
124
saaek
320i -89
Var precis ute och testade givaren. Det funkade inte med att rengöra den. Får väll ta och införskaffa en ny nästa gång man har överskott i kassan.
svintoleffe
Såna där, kostar väll kanske en ynka 50 lapp skulle jag tro.

Länk Bimmern
MVH Leffe
STi
Du har ju en vanlig mätare som sitter på instrument panelen som också visar motortempen. Där märker man ganska så snart om någon slang går sönder. Men givetvis är ju inte detta någon permanent lösning utan ett sätt att ta reda på om givaren är trasig, någon missuppfattade tydligen detta innan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.