|
|
|
|---|---|
|
Detta är en mycket vanlig fråga men känner inte att ja riktigt får ut en lösning på mitt problem. har under en tid i min 540 -94 haft ett klonkande i vänster fram när jag kör över hål i låga hastigheter och även vissa vibrationer i bilen och små klonk när ja bromsar mjukt i låg hastighet. sedan har jag även fått vibrationer i bilen när speciellt i hög hastighet bromsar mjukt, men när jag sedan bromsar hårt så försvinner det. upptäkte att ja hade ett glapp i vänster däck när man slet i det med ett kl 9 - 3 tag. Det jag har gjort tills nu är att ja bytt casterbussningarna båda sidor, stabiliseringsstag(pendel stag) vänster sida, bytt rattaxelknuten samt justerat styrsnäckan. Glappet i däcket försvann men klonket och vibrationerna består... Skivorna börjar bli dåliga, har det på tur att byta, men kan det vara något annat... med tanke på att det både klonkar och vibrerar. Det talas om fjäderbenslager, kan det göra att ja får dessa problem. bilen har rullat med dessa hjul tidigare utan problem samt med vinterdäcken med samma problem. några idéer? tack på förhand! | |
|
Spindelled på främre länkarm? FAF |
|
| Troligen kulleden på casterstagen. | |
|
Jag tror också på casterstagen (tryckstång). Har du bytt bussningarna så är det kanske kulleden som MB påpekar. Typiskt att det klonkar när man bromsar. Så var det för mig innan jag bytta stagen. Om det "klonkar" hela tiden så är det vanligast med glapp i pendelstagen (bytt flera gånger). Själv fick jag nyss byta länkarm då besiktningen påpekade glapp i yttre leden. Inget "klonk" som jag upplevde det, men påverkar kanske mer hur den spårar? Min e34'a har iofs gått >26000 mil men framvagnarna är klena...... |
|
| vad kostar 2 kompletta casterstag på bmw? | |
|
Casterstag + bussning kostar om jag inte minns helt fel ca 1500 st på bmw. Borde det inte ha kännts eller synts på leden när bussningen byttes? |
|
|
hade samma problem nyligen bytte casterstagen onkl bussningar och vibrationer och klockande ljud försvann,så det är casterstagen som behöver bytas med största sannolikhet. dessa finns på mekonomen för 973kr/st inkl bussning som du dock får byta själv. /jonte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.