AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.741

Hur koppla ur lyktspolningen permanent?

ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Det sipprar vätska ur vänster lyktspolare .En full behållare på 5l töms på ca 5h oavsett om jag använt lyktspolningen eller inte. Att bara koppla ur kontakten till pumpen på behållaren löser inget. Jag har tröttnat på att försöka lokalisera felet och skulle inte sakna lyktspolarna en sekund om de inte fungerade- bara jag slapp läckaget.

Hur kan jag undvika läckage?
Kan jag proppa igen öppningen på behållaren mha av tex värmepistol/silikon eller likn?
Finns det vätskebehållare med bara en öppning för pump till vindrutespolarna som man kan få tag på utan dyra specialbeställningar från tyskland eller liknande?

Det är en 320i -98 (E36), sedan

Tack för hjälpen på förhand
jo
202
jolar
525iA touring -95
sätt en kortare slang på utgången till lyktorna, plugga den med en bult och slangklämma.synd att förstöra för mycket....(kan ju hända att du vill fixa spolningen framöver)
jo
202
jolar
525iA touring -95
gölmde visst att skriva att du måste koppla ur spolarmotorn,bara att dra ur sladden....
ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
"sätt en kortare slang på utgången till lyktorna, plugga den med en bult och slangklämma"

Öhmm, jag är inte 100 på vad du menar. Vilken del av slangen är det jag vill få bort? Här är en länk på hur systemet ser ut.Länk Var tycker du jag ska plugga och vilken typ av bult ska jag använda? Detta är inte mitt starkaste område...
ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Verkar inte som om länken funkar just nu ...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Byt spolarmunstycket i stället!

Det är inget ovanligt fel att ventilen i munstycket läcker på E36 - förhållandevis enkelt och billigt att byta!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
Fick tips här tidigare om att det lika gärna kunde vara själva pumpen som pajat (se tråden "Mysteriet med försvinnande spolarvätska"). Munstycket verkar kosta typ 800:- och pumpen ett par hundringar.

Vill hålla nere kostnader och krångel och därför lutar det åt att koppla ur skräpet (som dessutom annars bara kladdar ner motorhuven). Kan ni övertyga mig om något annat så är jag idel öra.
ee
64
eeerik
320i -98 (E36)
"sätt en kortare slang på utgången till lyktorna, plugga den med en bult och slangklämma"

Öhmm, jag är inte 100 på vad du menar. Vilken del av slangen är det jag vill få bort? Här är en länk på hur systemet ser ut.[LÄNK] Var tycker du jag ska plugga och vilken typ av bult ska jag använda? Detta är inte mitt starkaste område...

>>>

Jag har fortfarande inte förstått det här. Kan nån förklara?
jo
202
jolar
525iA touring -95
det sitter ju två pumpar,en till lyktorna och en till rutan.om du sätter en kort slang på utgången från pumpen och pluggar den,sen behöver du bara dra ur kontakten till pumpen. men jag håller med johan b. byt munstycket.... att plugga slangen är ju bara en tillfällig lösning
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
BMW tar, om jag minns rätt, över 700kr/st för spolarmunstycket. Vart hittar man billigare dito? Lagade på ena sidan men nu har den andra gett upp. Minns att det var pilligt att laga..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.