|
|
|
|---|---|
|
Skulle vara glad om någon kunde komma med lite tips om en sådan konvertering. Går det över huvud taget att besita ett sådant bygge eller är det motorbyte som gäller vid varje besiktning. Vore fint om nån hade lite tips och eventuellt bilder att komma med. mvh Stefan | |
|
He ,he..Dom tankarna hade jag för 20 år sen.Visst går det att konvertera,men besikta det kan du glömma.Det fanns(finns?) i usa,dom som la ner 6:or i 02:an.Bilder finns en del av. gör en sökning på Google.. hjorten |
|
|
Klart det går! Om bilen är äldre än -76 kan du hinka i vad du vill så länge HK/vrid inte överstiger max för biltypen. Om det är din -75:a som avses, nemas problemas! ///Mats |
|
|
Ett exempel, jag hade en Opel Manta A -74, som utan modifikation kunde ta en 2,5 liters rak sexa, förutsatt: 1. Vikten på framaxel ej äversteg xxx kilo(minns inte vikten) 2. Effekt/vrid inte översteg xxx/xxx(mins inte värden) 3. Om effekt/vrid överskreds med xx krävdes uppgradering till XXXmm bromstrummor bak, och YYYmm bromsskivor fram. Min Manta A besiktigades HELT OK med en 2,8 liters rak sexa på 150hk, efter byte till ventilerade skivor fram, och skivor bak från Din Rallyboutique, med SAAB framok med integrerad handbroms. Kulfaktorn var enorm i denna bil, trots att det var en Opel.... ///Mats |
|
|
Här finns det beskrivet. Länk |
|
|
är väldigt genomförbart...delar garage med krille olofsson och han har ju en touring med en 323 m20 maskin i.... före -75 så slipper du ju avgasreningstramset, samt att med en 323 maskin hamnar du inom gränserna för effekt och vrid ju, 325an hamnar lite över men är nog inga problem det heller! MVH Johan K |
|
| Tackar så mycket för alla tips. En liten fråga som jag har är ju om besiktningen verkligen ser nån skillnad på 2,5:an,2,3:an och 2,0:an? | |
|
m20 maskinerna ser ju likadana ut... MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.