AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.969

Hur bör man kunna ha i prutmån på denna bil?

Sida 1 av 2
Länk

Begärt pris 119 500 :-
vilket känns lite väl i överkant... vad bör man ha i prutmån på denna bil? 10% ? Ska man börja med ett skambud eller fråga säljaren rent ut vad han kan tänka sig att sälja den för?

Ge mig lite taktiker och info nu.... Vill ju inte säga typ 80k och få säljaren förbannad men samtidigt vill jag ju inte betala utgångspriset...

Ni som prutar... ut med hemligheterna nu;)

tr
71
trucken
e30 m20 -86
bil firma,ge ett skambud o se vad han säger =)
Är ju relativt intresserad av bilen så jag vill ju inte göra säljarn sur så att han vägrar sälja bilen till mig av principiella skäl...

Funkar det inte bra och fråga om hur mycket (lite) han vill gå ner till?
Plåtfälgar? Vinterdäck? Kan väl vara argument för ett lägre pris...

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ring förra ägaren och fråga vad han fick, så vet du vad handlarn har att spela med. Vill du pruta, säg att du vill köpa men att bilen ligger högre i pris än motsvarande du tittat på. Det är alltid svårare att pruta på en firma än privat, eftersom firman kan ligga på bilen längre, de får alltid sålt förr eller senare och behöver sällan ta panikbud. Dessutom ska firman momsa och ta på sig ett garantiåtagande, så en seriös handlare tar inga skitbud.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Säg att du tycker priset är för högt och fråga säljaren vad han kan släppa den för vid rent köp utan byte. Hävda att 316 inte är den mest attraktiva modellen. Kola hur längen han haft bilen inne. Är det mer än 5-6 månader bör hanvara sugen på att bli av med den.

Säg att det fortfarande är för mycket och föreslå ett pris 5' 10' lägre.

Blir säljaren sur av att en seriös köpare prutar har han valt fel yrke.
Lundqvisten
För dessa stålar får du ju en riktig M3:a -97:a. Detta du fastnat för är ju att likna vid en moped på fyra hjul. Dessutom är ju färgen både hemsk och även solblekt, ser närmast orange ut.
Ett riktigt pensionärsåk: 0-100 på 27 min :-) Ta dej du en riktig funderare.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bilen har stått hos handlarn i 2 månader. Förmodligen bara en tidigare ägare. Priset är för högt men det är frågan hur mycket.

___
//Ulf
Lundqvisten
Bjud 45.000:- Tror ej att någon vill betala så mkt mer...varför vill du ha en 316? bilen har ju inget som helst andrahandsvärde. En riktig "Hyllvärmare" nästintill omöjlig att bli av med.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tror faktiskt att en 316e46 är lättare att bli av med än en m3e36.
Men varför jämföra dessa bilar?

Jag tycker faktiskt 316i med 1.9l motorn är en ganska positiv överraskning. Men givetvis hänger den inte med en m3 i accelerationen.
Lundqvisten
BjörnB: Snikmodellen 316 är nog rent allmänt hållen för att vara mindre intressant, dessutom är det en dålig affär att köpa en "outsider" för samma peng som du kan få en betydligt bättre BMW för, vill du ej ha ett M3 fullblod. så köp då istället åtminstone en 320 eller 325. (men icke 316)
li
1.959
liste
535i -89
Lundqvisten - du är verkligen ute och cyklar. Om någon är sugen på en E46 316 eller 318 så kan man väl inte hävda att de ska köpa en M3?? Dessutom - skulle han, du eller nån annan bjuda 45.000 kr skulle handlaren med stor sannolikhet ringa Polisen.

Johan - pruta absolut MINST till 100.000 kr annars kan du leta vidare. Bilen ser helt OK ut!
Lundqvisten
Jag tror ej ens att handlaren bytt in den för 45.000:- Titta i listan vad den står i.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
45'? Är det verkligen samma bil vi pratar om?

Skulle tippa att handlaren har gett runt 80-85'. Ska vi kontakta föregående ägare och se vem som gissat närmast?

Jag har själv funderat på 316 eller 318 e46 för att de är utmärkta bruksbilar med god komfort samt smidiga och trevliga att köra. Billigare i drift (försäkring, service och bränsle, kapitalkostnad) än tex 320 eller 325.

Kan hålla med om att det är roligare med 325 eller ännu hellre 330 men det kostar också mer vilket de flesta inte kan bortse ifrån.

Lundqvisten
BjornB

Fråga farsan din han vet nog det rätta inbytespriset på 316 mod.
Han har väl ett tidigare förflutet hos Rejmes?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Stämmer bra det! Känner du honom?

Han pysslade med det mesta utom just bilförsäljning.
Själv har jag extraknäckt i bilhallen och bläddrat en del i "grönlistan"
Tror jag har bättre koll på BMW priser än farsan, han brukar snarare fråga mig ;)

Faktum är att han importerade en 316i -99:a när den var nåt år gammal. Han var mycket nöjd med bilen men sålde utan att annonsera efter ett par månader och tjänade några kronor.

Vill ha en bra bruksbil med bra ekonomi.
Har varit ute och kört bilen och jag kan ju säga att det inte är någon raket man åker till månen med direkt men å andra sidan så är det en rejält komfortabel bil om man jämför med min 325a ifrån 89 som jag precis har sålt.

Ska dit idag och höra lite med säljaren om vad han vill släppa den för. Han har ju liksom gjort vinst på den nya bilen som han sålde till personen som bytte in denna och därför kanske han vill bli av med denna och skiter lite i om man tjänar pengar på den eller ej... Förstår ni tanken? 100k blir nog mitt bud iaf.
316i E46 Limo är väl ingen höjdare då tom 316ti Compact har en starkare och snålare motor. Själv så hade jag satsat på en 318i om man vill ha en ekonomisk lite roligare bil. Från 02 så har 318i 143 hk och drar inte mer soppa än en 316. Samma försäkring ungefär också...

Detta forum värderar ofta bilar med skambud i åtanke har jag märkt. ;-) Men 20K ner på handlarens pris är nog inte alls orimligt om den har stått i ett par månader.
m_johan84:

Tror att du är inne på rätt spår dvs runt 100K berätta gärna vad slut priset blir om det nu blir någon affär dvs.
För 5.000:- DKK får du samma prestanda i en 316 som i en 318, om det är interessant. Går väl att fixa i Sverige med. ;-)

Jag har just köpt en 316 men inte fått den ännu. Ingen raket - men ett billigt sätt att bli ägare av en nyare BMW.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Har du kollat upp privatmarknaden? Hittade denna vid en snabb sökning på Blocket. Den kan du nog lossa för en nitting.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.