|
|
|
|---|---|
|
Har nu plockat lite med min två diffar med broms till e30. (Har en 3,64:1 och en 3,73:1) En av dem ska få sitta i min 327 nu i sommar. Det är tänkt att jag ska utsätta den bilen för lite allmänt kul, streetrace, stripp och kanske bana någon gång. (Förutom den vanliga till-från jobbet trafiken) Vilken förspänning rekommenderas egentligen om man vill ha lite mer bromsverkan än orginal? Jag har testat klumparna lite. Momentet som krävs för att få lamellen att slira är 55-60Nm respektive 90-95Nm. Den ena verkar alltså vara något sliten, alt. den andra redan uppspännd. Detta mätte jag genom att låsa den ena medbringaren i ett städ, och sedan testade jag mig fram med momentnyckeln på den motsatta. (Har för ändamålet tillverkat en liten platta som man bultar i medbringaren. Denna har en centrerad M12 bult med 19mm skalle som man sedan använder momentnyckeln på.) Vad tror ni? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." | |
|
Den som har 90-95 är redan uppspänd o klar)) Original diffbroms ligger kring 50-60nm så den du har är frisk men med originalmomentet! Metoden du mätt på funkar fint men att spänna mer än c:a 90 nm är inte o rekommendera om bilen ska användas o köras, speciellt då en kraftigt förspännd diff (120-150nm eller mer) ger understyning och skulle man spänna hårdare så får oljan svårt att smörja lamellerna vilket resulterar i en överhettad diffbroms! Då blir den med värmen trögare o trögare, tills slut så stum att den inte längre kan slirar o då smäller det kraftigt i drivaxlarna! Kör på c:a 90 nm så får du en mycket underhållande bil på bana, med massor av traction i bakvagn!))) ///Magnus |
|
|
Tack för svaret. Dock har jag blivit lite fundersam efter att ha öppnat diffarna igår! Det som spänner på lamellen är ju en grov fjäderbricka som ligger nedspänd mot den. För det är väl så att satellitdreven sitter fast? De skjuter väl inte ut och trycker på lamellen ännu hårdare när det blir belastning? I vilket fall så ska fjäderbrickan vara 2,5mm tjock. Denna slits dock med tiden på ena anläggsytan. I min "friska" diff var den sliten 0,1mm och på den "slitna" 0,5mm. (Alltså 2,4mm resp 2,0mm effektiv tjocklek) Så det lutar åt att den ena är sliten och den andra är i hyggligt bra skick, dock ej uppspänd! Då undrar man ju givetvis om det är något fel på momentmätningen? Jag har en sådan momentnyckel som "klickar till" när inställt moment uppnås. Den har såvitt jag vet inte visat fel innan. Blir nog till att testa om den funkar som den ska idag!! En annan grej jag tänkte på (som har med friktionens egenskaper att göra) är att det jag mätt upp är den statiska friktionen. När väl lamellen börjar glida krävs det inte lika mycket moment för att hålla den glidanade. (dynamisk friktion är lägre än statisk i motsvarande uppställning) Frågan är hur mycket ungefär? Man kanske skulle skaffa en sådan momentnyckel "modell äldre" som har visare på sig istället? (Och därmed kontinuerligt visar det momentana momentet) Hur mäter du Magnus?? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Jag brukar mäta som du har gjort, dock får man vara uppmärksam o mäta flera gånger samt olja in lamellerna innan, dom går ju i olja i vanliga fall! En momentnyckel med visare är nog ingen dum idé! Kupolbrickan som ger förspänningen brukar slitas som du säger, den kan man köpa ny, Opel har brickor som passar om inte BMW har lösa delar, dom är också lite tjockare, skulle tro det är en sån du har i nu i ena diffen! Så högt som 90-95 nm få du aldrig med en original diffbroms så nått är gjort, (tjockare kupolbricka eller ett schims i botten på diffen) ///Magnus |
|
|
Bra tips! Ska kolla botten också! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Skulle tro att man får mer rättvisande värden med en äldre typ av momentnyckel, det är en typ sådan man använder när man mäter av förspänning på lager mm Då kan man enklare se vad som krävs för att "bryta lös" diffen och sedan vad som krävs för att hålla den igång sedan.. |
|
|
Här verkar herrarna ha koll på diffbromsar... Då kan ja passa på att ställa en liten fråga- jag ska köpa en diffbroms utav en kille som har suttit på en 88ans 325 e30- den ska få sitta på min 325ik som oxå är en 88. Hursomhellst så är den uppspänd till 100nm- hur blir det? Sen undrar ja vad den har för utväxling? Vore fint om nån vet! Tack på förhand |
|
|
Enligt föregående talare skulle väl 100Nm vara bra. Inte för mycket iaf. Tror inte man kan känna så stor skillnad på 90 eller 100Nm... Utväxlingen är antagligen 3,73:1. Men det är väl bäst om säljaren kollar upp det? Det finns en liten plåtbricka som sitter fastbultad under en av bultarna som håller bakkåpan på plats. (ca 1x5cm lång) På den står det vilken utväxling det är i diffen. För egen del har jag inte kommit något längre då jag var tvungen att åka tillbaka till Göteborg tidigt idag. Och nästan hela lördagen gick åt till att sälja min 325iX. Kommer inte hem till garaget förrän om tre veckor. Då ska jag testa med en annan momentnyckel, då jag inte hittat några schims i diffen! Återkommer med hur det gick... "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
btw: En sån "oldstyle" momentnyckel kostar 49,90 på biltema! :) "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Nu har jag fixat upp den ena diffen! Det visade sig att momentnyckeln jag använde förra gången visade för mycket. Med hjälp av en billig biltemanyckel samt en dyyyr momentnyckel som jag lånat för endamålet mätte jag förspänningen till 60-70Nm i den friska diffen. Sedan testade jag att schimsa upp den med med 0,1mm intervall. Det slutade med ett 0,3 mm schims med 90-100Nm förspänning som resultat. Testade 0,4 också, och det blev omkring 110Nm så jag gick tillbaka ett steg. Ska nog bli bra detta! Kan ju tillägga att biltemas momentnyckel inte hade stor avvikelse gentemot den dyra nyckeln. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.