AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.389

Någon som bytt packbox i bakaxeln tidigare?

DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
Har upptäckt att det "läcker" olja från min bakaxel dvs. Packbox till ingående axel på bakaxel, är det någon som har erfarenhet av detta?

M5 -91
Ta ner klumpen, bryt lös packningen och dra dit en ny.
Om det nu är den som är rutten så bör det inte läcka sedan.
DI
176
DIAMOND
Camata: Har du gjort detta själv? Och är det något som man bör tänka på för att det skall gå smidigt?
Jag har haft ner och isär allt på min klump, så svaret blir väl "Ja".
Om det blev bra när jag stoppade ihop det..? Näh! =) Men det var inte målet heller, hade konstaterat att den inte gick att rädda så skroten fick bistå med en ny.

Det är ju så att du bör köpa ett st. låsbleck till muttern på öhm pinjong-saken (kommer inte ihåg namnet) kransen, liksom.
Sen är det en fördel med en ny "packbox".
Dra sedan lös kransen där så är det bara bryta lös packboxen och dit med den nya. Sen ska du givetvis momentdra kransen på pinbjongen, men hur mkt vet jag inte.
M3-Mackan
Någon som vet vad de beror på när det "visslar" lite från klumpen vid vissa hastigheter? Är de "lammelpaketet" (?) i klumpen som är dåligt?

-Mackan-
DI
176
DIAMOND
Någon som vet hur mycket man skall momentdra kransen?
M3-mackan

Varför jag tog ner min klump var för att den ven som satan, fast inte när jag frikopplade.
Den gjorde det för att båda pinjonglagrena var slut, och Red Line Heavy Duty verkade inte på det problemet (precis som jag anade/blivit rådd, men en flaska olja är ju lite billigare än en klump...).
Enligt dem på Mekonomen var denna olja mest avsedd till oljud från kronhjulet, men jag vet inte hur det fungerar på själva diffspärren.
Kan ju vara värt att pyttsa i lite Red Line Heavy Duty, om du inte finner någon annan tröst/råd.
M3-Mackan
Man skulle prova byta till Red Line oljan, bytte till den BMW rekommenderade Castrol oljan nyss men de hjälpte föga...

-Mackan-
Mackan

Men den oljan trycker man ju i när sakerna är friska.
Red Line Heavy Duty ShockProof blittanblattan lär ha en specielle egenskap som "tar bort" vissa oljud.
Som sagt, värt att prova iaf!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.