AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.359

Nya 330 provkörd

Sida 1 av 4
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Tog tillfället i akt i dag att provköra nya 330 E90 på BMW Group i Solna. Bilen var, såvitt jag kunde se, utrustad med kmft-paket, sportpaket (som numera heter något annat), navi, läder, automat, träpanel mm. Eventuellt också läder Inidividual i en ljusgul nyans som inte föll mig personligen i smaken.

Nåväl, numera startar man med startknapp vilket känns som en mindre motiverad gimmick, men belöningen är desto rikligare. Motorljudet är rent magiskt - tom. gamlingen på 231 hkr låter lite "anorektisk" vid jämförelse. I övrigt noterade jag att innerutrymmena är markant bättre, främst på bredden, och att den nya interiören ser mycket modernare ut än E46. Mycket smakligt! (Om man gillar extrapuckeln för Idrive är väl en smaksak).

Så lite körintryck. Motorn är en juvel, sin Prachtstück som tysken säger med perfekt avstämt motorljud. Jag blir nästan irriterad över att diplomingenjörerna i Munchen vet precis hur jag vill att det ska låta... Däremot hade det inte skadat om de skickat med lite mer vridmoment tillsammans med de 27 nya hästarna, den skulle kunna vara starkare på låga varv. Motorn fungerar i övrigt ypperligt med automatlådan, vill man gnälla kunde man önska sig lite mer sammetsmjuka växlingar.

Köregenskaperna visade sig på den korta provturen - cirka 30 minuter- vara magnifika. Bilen går markant mycket lugnare och bekvämare än E46 OCH har ännu bättre skärpa i kurvtagningen. Freude am Fahren till 100%. Både på motorvägen och på kostigarna i Djursholm är bilen perfekt balanserad. Hade tyvärr inte möjlighet att prova fortkörning på kurvig 70-väg men kan inte tänka mig annat än att den piskar det mesta även där. Likaså uteblev högfartskörningen; som mest var jag uppe och sniffade i 160. Däremot trivs bilen bättre än min gamla E46 330 i "svensk" fart - den gamle hade alltid ångest under 150.

Körkänslan är inte olik E60 men med en spänstighet och dynamik som överglänser den stora bilens. Provturen var för kort för en utvärdering av de utskällda Run Flat-däcken, men jag märkte inte mycket av irriterande stötighet och spårkänslighet.

Så till sist: utseendet. Jag har varit lite skeptisk utifrån de bilder jag sett, men intrycket live är mycket mycket bättre. Ingenting av det "Mitsubishi Carisma Special" som jag tyckte mig se på tidiga bilder. Tom. bakpartiet går att leva med.

Sammanfattningsvis: MÅSTE HA!

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Mina intryck är ungefär desamma som dina Tretretti, fast 330i jag provade hade manuell låda, som för övrigt var underbar att arbeta med. Jag körde bilen framför allt på krokiga 70-vägar, och chassit kom verkligen till sin rätt där. På den sortens vägar piskar den allt jag kört i klassen.
Om interiören hos E90 är snyggare än E46 eller inte har jag svårt att bestämma mig för, bägge är snygga, fast på olika sätt.
Jag håller tyvärr inte alls med om väghållningen. På motorväg så är chassit väldigt bra och stabilt men vid mer sportig och lite provocerande körning på mycket kurviga vägar så hänger inte alls elektroniken med. Jag lyckades till och med att få DSC systemet att hänga upp sig så att bilen bromsade snett i bakvagnen och var väldigt orolig och instabil. Det är ingen förtroendeingivande känsla när elektroniken lever sitt eget liv och bilen inte reagerar som man förväntar sig. När jag påpekade detta efter provkörningen så var de väldigt medvetna om detta och sa att jag inte var den förste som klagat på detta och att det säkert kommer att åtgärdas med någon uppdatering av programvaran framöver. Det känns tyvärr som om BMW håller på att bli som Microsoft...

/RS2
No
5.161
Nockenwelle
Jaså, ja DSC:n kopplade jag ur vid provkörningen. Den är ju oanvändbar vid sportig körning med E46, så av ren vana slog jag ifrån den så fort som möjligt även vid E90-porvkörningen.
Nockenwelle,

Det går inte att koppla ur den nya DSC+ systemet helt på E90 och om man dessutom har Active Steering så det finns ett antal andra nya inbyggda säkerhetsfunktioner som fungerar i kombination med DSC+ systemet oavsett om det är delvis urkopplat eller inte.

/RS2
No
5.161
Nockenwelle
Jag tryckte på DSC-knappen (eller heter den DTC numera?) i vanlig ordning, men hur långt systemet låter det gå kan jag inte svara på. Bilen jag körde hade inte aktiv styrning. Några effekter av det du beskriver märkte jag inte av och jag vågar nog säga att jag körde den hårt, vid flera tillfällen på gränsen för vad däcken klarade av, men någon drifting ägnade jag mig inte åt. Hårdare än så skulle jag knappast vilja köra annat än på bana.
Nockenwelle,

DTC (Dynamic Traction Control) funktionen ger ett sportigare läge av DSC (Dynamic Stability Control) och ASC (Automatic Stability Control) systemen och tillåter lite mer sladd och högre sidokrafter innan elektroniken griper in men detta fungerar bara i lägre hastigheter. Av säkerhetsskäl så har BMW valt att det vanliga DSC programmet tar överhand oavsett vilket DSC läge man valt med knappen i lite högre hastigheter. Sedan så har bilar med Active Steering och DCS+ systemet många flera och nya funktioner (och dessutom en annan DSC kontrollenhet om jag förstått det hela rätt) och dessa system arbetar intimt tillsammans. Jag tror att mina dåliga erfarenheter av väghållningen kommer ifrån Active Steering systemet så jag måste testa en bil utan som du har gjort. Det finns väl en orsak till varför ingenjörena på BMW M säger att Active Steering inte lämpar sig för M bilar.

/RS2

No
5.161
Nockenwelle
Jo, om jag minns rätt är en funktion hos aktiv styrning att den skall kunna hjälpa föraren ur besvärliga situationer (annars vore den knappast aktiv, utan bara variabel), en uppgift som också åligger DSC, så samarbetet mellan dessa lär kräva en korrekt programmering.
I vilket fall kan jag konstatera att antisladdsystemet (med DTC-knappen intryckt) inte ingriper lika tidigt som på E46. Hade jag försökt köra lika fort med E46 (utan att koppla ur DSC) hade det blivit många tillfällen då antisladd-systemet ingripit.
Jag körde också en 325, med aktiv styrning, men eftersom den rullade på dubbfria vinterdäck och var utrustad med automatlåda utsatte jag den inte för lika aggresiv körning som 330:in. I de mer "halvsportiga" farter jag körde den var den aktiva styrningen suverän, men det kan som sagt vara så att den fungerar sämre på gränsen för vad däckens vidhäftning tillåter.
En annan möjlighet är också att det kan vara tidiga exemplar som gått iväg som demo-bilar, och att programvaran är av tidig version. Själv har jag starkt funderat på en E90 med aktiv styrning, men det är tydligen så att jag måste prova den under rätt omständigheter innan det kan bli fråga om något beslut.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
"Sammanfattningsvis: MÅSTE HA!"

Jag känner detsamma.
Så har även jag provkört en 330 E90. Jäklar vilket skönt motorljud! Tyvärr så hade denna automat, men det var bra klipp i motorn dock inte så att det motiverar prisskillnaden till en 325.
Hoppas det kommer en turbo som det ryktas om.

No
5.161
Nockenwelle
Det är svårt att motivera 58000 för den ganska måttliga prestandaskillnaden mellan 325 och 330, det håller jag definitivt med om. Ljudet i 3-litersmotorn tyckte jag dock bättre om, men även med det medräknat är priskillnaden lite svårsmält.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Så för 450tkr, vilken bil äger man hellre ? en M3:a E46 som har 1800mil på mätaren, eller en 325:a E90 med läder, komfortpaket och lita annat "aktivt allt" ?

Poängen i inlägget är att fy fan så dyr E90:an är, basmodellen kanske är billig, men titta bara på de E90:or som säljs på bytbil.com, 400tkr och inte får man m-sport paket eller något som gör att den ser "tuff & sportig" ut för det priset...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
8500rpm: Du kunde säkert hittat en E46 M3 till priset för vad du gav för din 330ci -04 om den är rätt utrustad.
Jag har försökt hitta prisen på E90 - men tydligen finns de inte på bmw.se - eller??
No
5.161
Nockenwelle
Jo, de finns där, se t ex pris för 330i E90 på denna länk:

Länk
Tack! Är det vanligt att man får rabatt i Sverige på nya bilar?
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
acey: Yeps, kunde ha fått en 02 M3:a för samma pris, men jag ville ha en bil som hade under 1000mil på mätaren.

poängen i mitt dåliga inlägg var att jag tror att för 430tkr fick man en väl utrustad (och snygga kjolpaket) e46 330 coupe för 1-3år sedan, men idag får man inte en välutrustad (sportigt snygg) 325:a för 430tkr tydligen ???

Jag kan dock ha fel, säger inte det...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tror att dessa två jämförelser blir rättvisa. (?)

325i-E90,metallic, läder, Comfort-pkt, dynamic+advantage-pkt, pdc
= 364700:-

330i-E90, metallic, läder Comfort-pkt, dynamic-pkt, pdc
= 419000:-

54300 bagis mer känns mycket....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Lägg till extra extra allt på 330:n och man är uppe i 574100:-.
:)
Rätt saftigt för en icke-M, 3-serie.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag kan trösta er med att gapet till e90 M3 kommer vara (minst) lika stort som det var med E46, och därmed är ordningen återställd. :o)

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag tycker att prisskillnaden mellan E46 och E90 är välmotiverad. Den nya modellen är så pass mycket bättre och modernare. Sedan kan man diskutera 325 kontra 330, båda bilarna är mycket attraktiva.

Själv skulle jag dock aldrig köpa en bil för så mycket pengar. Det är leasing på företaget som gäller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.