AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.276

Spolarpumpen 540 E39.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej Hopp. Igår vart det lite mekande för att försöka koppla ur eller modifiera strålkastarrengöringen på min 540 sedan 2002. Är trött på "molnet" som sprider sig över bilen när man ligger i 120 knyck och bara vill vaska av framrutan.

Fråga: Var sitter pumpen/pumparna? Vilken är det som hör till strålkastarrengöringen?
Provade nämligen att lossa höger däck samt innerskärm, där innanför satt en motor av ngt slag, provade att koppla ur den men icke, strålkastarrengöringen fortsatte spruta som aldrig för.

Tacksam för tips:)

Vh/Kermit.
Jodå där sitter alla pumparna bakom hjuulet, ytterst är till strålkastarna om jag inte minns helt fel ( det är den med grövst slang) sedan vindrutan ( samt bakruta om man har Touring)
Intensiv pumpen sitter i motorrummet ( dock likadan pump som fram och bak rutan..)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Gasar-Magnus: Lossade innerskärmen och där fanns en motor med 1 st el-anslutning framför den satt el-anslutningen till dimmljuset. Ska man lossa skärmen in mot själva motorrummet också? (alltså rakt in förbi bromsskivan).

Vh/ Kermit.
nej nej nej du är på fel ställe, bakom vid stänkskyddet mot A stolpen till sitter tanken

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
A-stolpen? Lite dålig på betäckningar:) Om jag har lossat höger framhjul och sitter och tittar rakt mot bromsskivan, ska jag lossa skärmen (åt vänster) mot passagerarens fotutrymme, åt de hållet ialla fall?

vh/Kermit.
Ja

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej Hopp. Är äntligen av med molnet av spolarvätska från stålkastarmunstyckerna. Monterade in en brytare i motorrummet, funkar klockrent:) Tänkte det kunnde vara bra att köra igenom systemet när man tex. tvättar bilen, så man håller smuts borta och spolarmotorn fräsch. Sen är väl det en fördel när det är dags för besiktning att kunna aktivera funktionen igen.

Tack för all hjälp:)

Vh/Kermit.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
grodan kermit: Hur, var?
Berätta! ;-)

Ha rdu bilder på var man kan sätta en brytare?
(Vill också få bort strålkastarspolningen tillfälligtvis)

/Hammar
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Det går lika bra att slå av ljuset. Då sprutar inte strålkastarrengöringen.
Svar ja, lite jobbigt när det är beckmörkt på motorvägen. Funkar dock för min del.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jodå, det fungerar, men det är inget jag som "lat bilförare" vill tänka på. ;-)

/Hammar
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Brytare som brytare ;-)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Visst kan man stänga av ljuset och på så sätt slippa "molnet" men jag orkade inte med att tänka mig för så fort jag ville vaska rutan litegrand.

Hammar: Tyvärr kan jag inte lägga upp några bilder (tog inga, har ingen digitalkamera). Först fick jag lossa höger fram hjul sedan får man lossa 4-5 skruvar + 3st plast expander plugg (dessa kommer garanterat att gå sönder men går att få tag i hos närmaste Bmw-verkstad, kanske på annat håll också). Tanken sitter mot passagerarens fotutrymme. Vik bort skärmen så gått det går, blir lite trångt men det funkar. Innan för sitter en anslutning för vindrutan samt en anslutning för strålkastarna.

Jag knippsade helt enkelt av kabeln på mitten och anslöt typ "sockerbitar" samt en vanlig el-kabel (ganska grov) sen fick fick man hitta något litet hål (i mitt fall fanns en öppning precis där fästet för gasfjädern sitter för motorhuven. Ner med en stål tråd som jag sen fiskade tag i innanför plast skärmen. Bara att fästa el-kabeln och försiktigt dra upp den. Tänk på att isolera vid kabeln samt sockerbitarna med ordentlig el-tejp (jag sprejade på lite elektronik spray först för att få det riktigt rent. Sen köpte jag en svart tryck knapp "modell vanlig säng lampa" och lade den helt enkelt lite snyggt vid sidan om övriga kablar. Märks knappt att den ligger där i motorrummet. Om jag trycker på knappen går strömmen fram till motorn och molnet uppenbarar sig, vid ett litet "knäpp" är molnet ett minne blott. Jag kommer dock att använda strålkastarspolningen vid slaskigt vinterväglag eller vid höst rusket. Men det är skönt att slippa nu på sommaren när bilen är nyvaxad och blänker svart i solen:)

Vh/Kermit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.