AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.218

Hur kontrollera importbil från tyskland?

ak
118
akb
328i E46 -99
Hej hopp!

Kan bra hända att den här frågan tagits upp tidigare här i forumet, men jag hittade inget (kanske är dålig på att söka).

Jag har en avlägsen kamrat i södra Tyskland som är bilmekaniker eller något i den stilen. Han har lovat att importera en bil åt mig då jag har pengarna. Detta underlättare mycket för mig då jag inte behöver åka ner själv. Dessutom har han betydligt mer kunskap om bilar än mig.

Men, om jag själv vill kolla upp bilen från hemmaplan, hur kan jag göra detta? Om det är möjligt! Det jag undrar om det är möjligt via internet att kolla upp en tysk bils bakgrund. Jag har inga kunskaper i tyska så jag kan inte ringa runt och fråga.

Skulle gärna göra lite egna kontroller på bilen förrän jag ger honom lov att köpa den. Känns bättre för mig om jag vet mera om bilen, så att jag har någon uppfattning om vad jag köper.
Jag litar på min "kontakt" i tyskland, men vill ändå skapa min egen uppfattning.

Tack!!
Antal ägare, vem som varit ägare osv framgår av Briefet. Här ser du även om bilen varit avställd (Stillegung), och isf hur lång tid den varit avställd.

Vidare kan det vara intressant att få se servicebok. Att ringa till de som stämplat eller ev. även till tidigare ägare för att höra t.ex. om de kommer ihåg mätarställning vid ägarbyte, kanske din tyska kontakt kan hjälpa dig med (om det nu ska kontrolleras mer än vad som står i papprena).

Att kontrollera bilen via Internet vet jag inte om det är möjligt, men jag tror inte att det går lika lätt som i Sverige. Om jag har fattat det hela rätt så kör de inte med ett centralt bilregister i Tyskland, utan snarare ett per stad? Detta kan jag inte svära på, men så har jag uppfattat det hela. Bilen får ju nya skyltar om den byter ägare till annan stad, eller om ägaren flyttar till ny stad.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Försök få din kompis att kopiera och faxa en kopia av bilens servicebok till dig. Nu kan du kontrollera verkstäderna som servat bilen genom att ringa och verifiera att bilen har varit inne det aktuella datumet. Om du inte kan tyska så funkar det ibland på engelska eller så låt din kompis göra detta också.

Med hjälp av chassinummer så kan du kontakta en BMW-återförsäljare här hemma och be att dom kontrollerar om bilen varit inne på några garantijobb. Detta finns lagrat i BMW's centrala system. Med hjälp av detta så kan du verifiera att miltalen som finns angivna i serviceboken verkar stämma med eventuella garantijobbs miltal.

___
//Ulf
ak
118
akb
328i E46 -99
Om jag vill kolla bilen måste jag ha tillgång till serviceboken eller Briefet. Det var synd.

Hur mycket kan man lita på att det som står i serviceboken är korrekt då? Om man går till en BMW-handlare är det kanppast någo problem. Troligen inte annars heller, men det finns alltid någon som försöker att lura en!

Måste erkänna att man är lite orolig för att köpa en bil från tyskland. Speciellt om man inte själv har sett den!
Tack för hjälpen!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Köper du från auktoriserad handlare (BMW eller annat märke) så är risken givetvis mindre än om du köper från en "vimpelhandlare" men bilen är ju i regel också dyrare då. Om du hittar någon bil på nätet så går det ibland att be säljare t ex scanna in serviceboken och briefet och mail till dig så att du kan kolla upp bilen.

___
//Ulf
ak
118
akb
328i E46 -99
På det sättet får man på samma gång också reda på om det är en seriös handlare. Antar att om man de inte skickar serviceboken så beror det på två saker; de försöker att lura köparen eller så får de bilen sålt utan att göra det extra arbetet.

Om någon har erfarenheter (och vill dela med sig av dem) hur svårt är det att forska i bilar om man har serviceboken. Är det ett stort projekt?

Det är väl inga roblem o forska i s-boken. Be säljaren faxa den till dig, sedan ringer du runt till firmorna som stämplat den o kollar så att allt stämmer. Svårare än så är det inte. Tror inte att det finns någon handlare som kommer o vägra faxa boken till dig. u kan ju alltid passa på o få briefet faxat så att du kan ringa de tidigare ägarna (namnen står på briefet, numret fixar du hos 118118 utlandsupplysningen). Alltid kul o höra vad för ev. problem de haft med bilen samt hur långt den rullat i deras ägo.

Okej, någon har redan importerat en BMW från tyskland men han har ingen servicebok därifrån. Hur får jag tag på tidigare uppgifter om bilen då, om milen stämmer osv.? Mha chassinumret och ringer till BMW i hemlandet eller? Och vad är detta "Brief" på svenska ifall jag vill få tag på det?
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Genom chassienr kan du få reda på om bilen varit inne åp några garantireparationer och vid vilket miltal och dom uppgifterna kan du få
via BMW i din hemstad. Dock verkar det som om vissa BMW-handlare inte
längre vill göra detta.. Vet faktiskt inte om man kan få reda på var garantiservicen gjordes men om man får det så är det ju bara att ta kontakt med den firman..

Breifet arkiveras på den stationen dår regbes gjordes..

Mvh Jimmy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.