|
|
|
|---|---|
| Jag såg i en tidigare tråd att man kan montera på skrivor och ok från en 850 rakt av på en E34 och undrar om ni vet några andra saker som passar rakt av? va skulle man kunna ta från t ex m5 ? jag vet att man kan byta framvagnsdetaljer men ger det någon skillnad? | |
|
Öhm. På detta behöver jag backup. =) Men någonstans i bakskallen "känner" jag att jag tidigare läst att framvagnen är rätt similar på alla E34 med de stora motorerna, sånär som på någon k-hämmare. Gissningvis så har Nürburg-paketet lite stadigare pryttlar i framvagnen... |
|
| Byt till M5 krängningshämmare fram och bak så får du en betydligt stadigare väghållning. Bara att bulta fast, oavsett årsmodell på E34. Vill du få riktigt styv väghållning så kan du ta den bakre krängningshämmaren från en M5 3,8 Touring - 20mm - räcker nog och blir över. Jag har den bakre från M5-94 sedan (19mm) - räcker långt. | |
| z-motor, du menar staget som går som en båge från ena sidan till den andra och fäster i krängningshämmarstagen? mina e rätt dåliga så när det är dax för byte blir det sånna du pratar om! | |
| Ja, det staget som går från ena sidan till den andra brukar kallas för krängningshämmare :-) Oftast är det gummibussningarna som håller i krängningshämmarna som blir slitna först (förutom själva pendelstagen fram och bak, även kallade knackstag). Gummibussningarna kostar ca 98kr styck fram resp. 65kr bak på BMW, värt att byta om du får tag på ett par fräscha krängningshämmare på skroten. Visst är det så att krängningshämmarna i sig blir slitna de också, rosten framför allt gör att de blir mindre vridstyva med åren. Satsa på ett par fina hämmare från M5, det gör mycket för väghållningen till en vettig peng. | |
|
Ytterligare en detalj som styvar upp framvagnen lite är Casterstagen. Sätter man i casterstagsbussning från en 750/850 blir framvagnen något styvare. Krängningshämmare från M5 gjorde väldigt stor skillnad på min 525. /Per |
|
| Om jag förstått det hela rätt så kan jag köpa ett par beg. krängningshämmare från en M5a och utan några som helst modifieringar montera dessa på min 525a? | |
| jaapp | |
|
per_82: det var gott att höra! /Fredrik Z |
|
| per jag ska byta casterstagen imorrn och på meko har 750bussningen samma produktnummer som den till e34 så jag antar att dom kör med 750 till alla nu | |
|
Jepp de ska visst köra med samma till alla nu. Är också i svängen att byta mina bussningar, vad går bussningarna på hos mekonomen? och hur är kvalitén? //Mvh Simon |
|
|
www.mekonomen.se det är väl samma bussningar som säljs på bmw tror jag |
|
|
Med tanke på krengningshemmere fra E34 M5, kommer det vel litt an på om bilen har nivåregulering eller ikke. Mener giveren for bilens bakkeklaring bak er montert på krengningshemmeren. Ingen big deal, men du må justere den inn igjen etter montering. Du kan faktisk justere balansen i bilen med hvordan du justerer den... Ellers er casterstagforinger fra 750/850 det eneste riktige å montere. Den største fordelen med disse, er rett og slett at de holder mye lengre. Mange syns til og med at disse er for mjuke på E34. Powerflex kommer med komplett bussnings- paket til E34 nå i sommer har jeg hørt. Mvh Stig |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.