AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.346

bmw sportbil eller flärdigt åk?

Hy
98
Hyabusa
318i-87
Är jag ensam om att tycka att Bmw går mer mot komfort o lyx än traditionell sportbil? Tyngre och tyngre bilar, mer teknik o onödigt tjafs. Dock högre säkerhet vilket är positivt men ändå.....
Känns som man siktar in sig på Mercedes kunder, dvs gubbracer. I highend segmentet är det ingen tvekan att sportbilskonceptet slår igenom tex m3 o m5 men annars.....? Pratar om nyare bilar. Ska inte bmw vara sportig i alla modeller? Har Saab o japaner tagit över? Knappar konkurrentera in? Måste det vara turbo?

Tycker dock gamla modeller, tex e30 mfl är intressanta i avseende på vikt o prestanda, utseende samt inte minst känslan av sportig bil (325) etc.

Min åsikt är att Merca är kung när det gäller lyxbilssegmentet.
Bmw säljer bra, men som entusiast vill man inte att Bmw ska glömma sitt ursprung. Vad tycker Ni??
Pa
213
Parham
BMW 528 -98
Jag tror att bmw är uppdelat i ett antal kategorier.
1 serien: Kompakt bil, bra tjänstefordon.
3 serien: Ungdomlig bil med bra kvalitetskänsla (nya modeller)
5 serien: Bmw för fotbollstränaren
6 serien: Sportig bmw med ett otroligt utseende, dock är priset inte så otroligt.
7 serien: Bmw för företagaren att köpa så att hans fru kan åka runt i den med brillorna på om dagarna.
8 serien: bensinslukande bmw i corvette utförande

M3: Mehmets bil
M5: Jonte från zatzy har sparat i 2 år nu
M6: Unknown
M coupé: Vacker och upppiffad Z3

Z3: Audi TT för bmw fantasten (a.k.a frisörbil)
Z4: Snyggare Z3

OK. Vilken bil i klassen kan konkurrera med E90 vad gäller sportighet och körglädje? Överallt, i alla tester så framhävs hur sportig den är. Vi Bilägare tyckte tydligen den var "för" sportig. 1-serien är mig veterligen den enda rätthjulsdrivna bilen i sin klass. Och så vidare...

Ställer du en E28 bredvid en E60 så kan jag förstå till viss del, men det är bara att kolla in utvecklingen på alla andra bilar. BMW är knappast ensam om säkerhetstänkande, hjälpsystem osv...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Att kalla Z3 för "en Audi TT för BMW-fantasten" var nog det dummaste jag läst idag...

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Hy
98
Hyabusa
318i-87
E90 "Tillbakahållet designspråk för att appellera till de breda massorna." enl modellguiden. Om det är syftet att tilltala de breda massorna, så finns ju risken att man kompromissar med sportbils tänkadet. Det är det som är "pudeln i kärnan"! Tycker man får vara försiktig så man inte mister en av Bmw:s viktigaste egenskap när man vill att alla ska tycka om bilarna. Asta 98 år måste ju inte gilla bilen t ex......... Va är nästa steg inbyggd termos i bilen och motionscykel??
Parham: kul iakttagelse!! Finns säkert en del substans i det...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det beror på vad man finner sportigheten i för egenskaper. Som jag ser det har designen mycket lite med det att göra, medan chassit bär huvudansvaret för sportigheten. Kommentaren om "tillbakahållet designspråk" avser nog att Bangles värsta excesser inte färgat E90.
Serie 1-4 är sportiga bilar.
Serie 5-7 för den välbärgade som vill kunna sträcka ut ibland.
Serie 6 självklart för den sportiga föraren.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Hur definierar vi en sportig bil ?

- Snabb styrning ( under 2,6varv lock-to-lock, min 330 har säkert 3,0)
- LSD som standard ( Det har inte min 330:a iaf)
- Nedbantad inredning för att spara vikt ( Min är utökad med Navi )
- Hårt chassi ( M3:ans är fin min 330:an mjukis)
- Motoregenskaper som är högvarvande (M3 igen, inte min 330)
- Frambänkar som kramar axlarna, inte bekvämt kanske, men bra i kurvorna (Recaro som i Mitsu Evo etc...)

Så...vad är summan av det hela, att den sk. sportiga 3-serien är en helt vanlig Toyota, men den är MYCKET snyggare, men sportigare är den inte. Ty, listan ovan är inte uppskattad av Martin&Lena 38år som bor på Östermalm och vill ha en lyxig bil för att visa att de förjänar väl :) (Ursäkta ironi, men jag upplever att 3-serien och sport är lika mycket ironi).

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Masten, parham skriver lite provocerande som säkert retar en del.

Men är/var inte Audi TT en av huvudkonkurenterna för z3:an?

Personligen skulle jag aldrig välja en TT framför z3:an eftersom en sportbilmåste vara snygg.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
8500rpm:

avsaknad av LSD (jag gissar att du menar Ltd Slip Diff och inte roliga "medicinen") straffar ut ett gäng Porschar ur sportbilsklassen, och då talar jag inte om 9x4 / 9x8 utan svansmotorerna :)

mvh
Anders
Hyabusa:

Vad som är "sportigt" eller inte är nog upp till var och en. För mig är det dynamik och körglädje inte i första hand prestanda och hästkrafter. En bil som är rolig att köra är sportig i mitt vokabulär.

Och just "körglädje" är något som genomsyrar hela BMW-programmet, från 116i-760Li inklusive X-modellerna (en X5 är avsevärt "kurvgladare" än en MB ML eller Lexus RX300). Därför hävdar jag att BMW är lika sportiga som de alltid varit.

Men samtidigt ligger tonvikten år 2005 även på komfort. Men utan att för den delen offra körglädjen. Nya 7-serien t ex är både maximalt komfortabel och så körglad en 2-tonskoloss bara kan bli!

Och ditt påstående att bilarna bara blir tyngre och tyngre... Det stämmer inte. Bilarna blir större och större, men inte tyngre. Varken 3-, 5- eller 7-serien blev tyngre vid senaste modellskiftet trots att de växte storleksmässigt.

//Chrille
Sportbil är nog att ta i.

Jag gillar vanliga modellernas underhållande köregenskaper. Man kan om man vill köra inspirerat.
M-modellerna kan väl kanske inte riktigt räknas in som renodlade sportbilar eller?? M5-orna är just sport limo.

Tycker i alla fall att de flesta BMW är begåvade med mer eller mindre roliga köregenskaper i motsats till de flesta andra bilmärken. Som ofta också jämförs med just Bmw som måttstock.

Själv upplever jag det som att Bmw gått ifrån gamla ideal med funktion och form. Idag känns det som kvalitén minskar och man säljer enbart på utseende. Rekordvinst just nu, ökat lönsamheten på vilket sätt?
Känns lite tråkigt. Kanske bara jag som upplever det så. Gillar den solida kassaskopsklangen och känslan som inte riktigt vill infinna sig i de nyare modellerna.

-Phil
Hy
98
Hyabusa
318i-87
Bmw Chrille: "Vad som är "sportigt" eller inte är nog upp till var och en. För mig är det dynamik och körglädje inte i första hand prestanda och hästkrafter."

Instämmer helt med dig att detta spelar in. Men vad har X-modellerna med detta att göra: "Hej titta på mig jag är ute o åker med mitt nya kylskåp". Missförstå mig inte, men det är väl inte dynamik o körglädje man tänker på i första hand då! Om man vill ha så stor "bil" så möjligt kanske man ska titta på en greyhound bus........

Om målsättningen är att bmw ska vara så sportig och komfortabel som möjligt. Så är det ett mål som är motstridigt i sig... Bmw är bra bilar men vart är man på väg?
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Hyabusa skrev: "...Bmw är bra bilar men vart är man på väg?"

Jag tror...åt Lexus hållet, USA är största marknaden och den alldra viktigaste, jag var i Californien senast för 1 vecka sedan och det är främst kvinnor, hemmafruar, "affärskvinnor" som kör BMW 3-serie där. De vill inte ha hardcore körbil som en Nissan 350Z, Subaru Impreza, BMW M3, utan en bekväm lyxig stilig bra bil.

Sedan om ungdomar drömmer om sportiga BMW så det har ingen betydelse, samma gäller många andra märken. Bilar görs för de som har pengar, och ofta är denna målgrupp en grupp som föredrar "645Ci sport" framför "M3 CSL sport".

Personligen skulle jag älska en 330Ci is CSL utförande, skulle gärna betala 35tkr mera för att bli av med navin och få kolfiber recaro bänkar och riktigt chassi istället... men målgruppen som betalar 350-450tkr för en bil vill oftast ha skön lyx med "knuff" som imponerar på grannen...
Hy
98
Hyabusa
318i-87
Ja, California brukar sätta trenden!
Det är tydligen inte särskilt manligt att köra 3 serien:) Bmw är bra bilar men vart är man på väg ... åt Lexus hållet (ett antagande som i stort sett verkar stämma med nuvarande utv)
Kanske det är dags att t ex titta på bilar som Maserati om man vill ha nåt extra.......

Det är väldigt tyst här på forumet, med några undantag. Detta tolkar jag som att den färdriktning som Bmw har mot mer lyx o elegans, men mindre "hardcore", är det som flertalet Bmw entusiaster vill ha och önskar sig?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.